Aarne Heikkilä: Mitä sinne tekemään?

Kalevi Sorsa kysyi aikoinaan, mitä oppositioon tekemään kissanpoikiako pesemään? Tämä samanlainen tunne on minulle jotenkin vahvistunut kun olen miettinyt tulevia sote-alueratkaisuja. Ja varsinkin nyt kun on olemassa hallituksen linjaus siitä, että soten rahoitus tulee valtion vastattavaksi.

Kannattaako sitten käydä laaja ja kallis vaalikampanja päästääkseen sote-alueen valtuuston jäseneksi?

Mitäs päätäntävaltaa tällä elimellä sitten on? Se toteuttaa vain valtion tahtoa ja jakaa tarkasti säädeltyä valtion rahaa. Ei siinä paljon lähipalveluja pohdiskella. Järjestelmästä tulee hirvittävän keskittävä, jos suunnitellut säästöt aiotaan saada.

Palvelut kootaan suuriin yksikköihin. Valtuustolla ei ole mahdollisuutta lainojenkaan ottamiseen, se vaatisi valtion takauksen ja tuskin sellaista tulee. Valtuustojen rooli tulee muodostumaan firmojen hallintoneuvostotyylisiksi, lausua saa mutta se on sitten siinä.

Valtansa menettäneissä kunnissa ihmetellään sitten miksi tässä nyt näin kävi. Kuntakentän muutos on niin raju, että siitä selviäminen vie aikansa ja ne kuuluisat elinvoimapanostukset jää tekemättä.

Massiivisella sote-alueella on samassa kategoriassa erikoiskirurgian näkökulma ja arkisen sosiaalityön ratkaisut. Terveyspalvelujen kokoaminen olisi ollut mahdollista ja järkevääkin, mutta sosiaalipuolen ymppääminen siihen tulee olemaan kovinkin haastava harjoitus. Ongelmia tulee eikä ankaralta kritiikiltä tulla säästymään.

Varmaan monella kiihkeällä kuntauudistuksen vastustajalla alkaa olla selitykset vähissä. Olisiko sittenkin ollut järkevää edetä vahvan peruskunnan kautta, jossa päätösvalta olisi säilynyt kuntalaisilla. Vaikka olisi sitten muodostunut maakunnan kokoisia kuntia, olisi sekin ratkaisu ollut parempi kuin mitä kohden nyt kuljetaan.

Tämä uudistus kiihdyttää väen pakkaantumista entistä kiihkeämmin suuremmille kaupunkikestusta alueille. Reuna-alueet kuihtuvat, ei ole palvelujen tuottajia, vaikka olisi minkälaiset palvelusetelit käytössä. Kiinteistöjen arvot tulevat romahtamaan näillä alueilla ja palvelut on haettava aika etäältä.

Mutta niinhän se Titanickin ajoi kohti jäävuorta, jota kukan ei olisi uskonut.

Aarne Heikkilä
maakuntaneuvos