Aarne Heikkilä: Presidentinvaalien vaihtoehdot?

Presidentinvaalien alkuviritelmät ovat käynnistyneet, jopa yllättävän aikaisin. Keskusta avasi pelin ja aikoo nimetä ehdokkaansa jo ensi kesän puoluekokouksessa. Vähän yllättävää on Matti Vanhasen tarjoutuminen ehdokkaaksi. Hän ei ole mikään todellinen haastaja istuvalle presidentille. Pääministeripuolueen aikaisen liikkeellelähdön pisti liikkeelle kunniapuheenjohtaja Väyrysen oman puolueen perustaminen. Ei ihme, että kepun kenttäväki on nyreissään puoluejohdon ajamasta aikataulusta ja saattaa yllättää puoluekokouksessa, ettei ehdokasta vielä asetetakkaan kun istuvan presidentin jatkoaikeista ei ole mitään varmaan tietoa. Monet pohtivatkin onko juuri pääministeripuolueen ensimmäisenä ilmoittauduttava suosittua presidenttiä syrjäyttämään.

Kaikki merkit viittaa siihen, että Niinistö on valmis tavoittelemaan jatkokautta. Pitäisin aika suurena yllätyksenä jos hänen päätöksensä olisi toisenlainen. Presidentinvaalien luonne muuttuu silloin nykyisten gallupnäkymien valossa kilpailuksi vain kakkospaikasta. Ketkä sitten tosissaan lähtisivät kisaamaan vain tästä paikasta?

Viimekertainen Niinistön toisen kierroksen haastaja Pekka Haavisto saattaa asettua, mutta intohimo puuttuu. Kannattaako silloin lähteäkkään kisaamaan vai antaako suosiolla Villen lähteä kisaamaan setänsä kanssa? Korrektisuussyistä tuskin toteutuu. Naisista joku saattaa oman uransa vauhdittamiseksi lähteä kisaamaan.

Perussuomalaiset tekivät jo ratkaisunsa. Soini varmisti ilmoituksellaan ettei ole itse mukana sen, että puolue lähtee suoraan Niinistön taakse. Joka pyrkii Soinin jälkeen puheenjohtajaksi, ei voi tehdä sellaista välistävetoa, että pyrkisi ehdokkaaksi presidentinvaaleihin ilman Soinin antamaa tukea.

SDP:n tilanne on mielenkiintoinen, potentiaalisia hyviä ehdokkaita on. Juuri sellaisia jotka pystyisivät oikeasti Niinistön haastamaan ulko- ja turvallisuuspolitiikan kysymyksissä. Kaikki julkisuudessa esillä olleet nimet ovat ainakin toistaiseksi yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet. Viimekertainen SDP:n presidentinvaalien mahalasku ehdokkaita ajatteluttaa, eikä kukaan siihen rooliin halua asettua. Jonkinlainen varmuus pitäisi olla kohtuullisesta vaalimenestyksestä asettuvalle ehdokkaalle, jolla olisi puolueessa vankkumaton tuki.

Entäs sitten, jos tässä tilanteessa kun istuva presidentti on noin suosittu ja otteetkin vähän kekkosmaisia, että SDP asettuisikin suoraan tukemaan Niinistöä? Näinhän me teimme Kekkosen kaudella 1968 ja 1978 ja poikkeuslain aikaansaamisessa olimme vahvasti 1972 mukana.

Tämä ei mikään helppo ratkaisu ole, mutta presidentin asema ja rooli on niin oleellisesti muuttunut, ettei poliittiset intohimot ole tässä niin keskeisellä sijalla.

Sosialidemokraattistaustaiset presidentit kansan tuella hallitsivat 30 vuotta. Vasta Halosen toisen kauden valinta käynnisti laajan porvariyhteistyön, että sosialidemokraattien kaudet on katkaistava. Vaikka sosialidemokraattistaustaiset ehdokkaat saivat yli puolet kansasta taakseen, ei puolue eduskuntavaaleissa näistä presidentinvaalien äänistä mitään merkittävää lisää saanut itselleen.

Mitä sitten pienpuolueissa? Siellä mietitään varmaan tarkasti lähteäkkö omalla ehdokkaalla mukaan. Vasemmistossa Paavo Arhinmäkeä saattaisi houkuttaa lähteä Niinistöä härnäämään ja RKP:ssä aina ehdokasvalmis Eva Biaudet olisi helppo taivutella kisaan. Paavo Väyrynen on jo ilmoittanut tukensa Niinistölle. Jos nämä olisivat mukana kovin statistiselta silloin muu ehdokasjoukko tuntuisi. Keskusta jäisi siten Vanhasineen haukkomaan ilmaa, aika oudossa tilanteessa.

Presidentinvaalien ja maakuntavaalien yhdistäminen ei minusta ole hyvä ratkaisu. Kumpikin kärsii. Äänioikeuskin määräytyy näissä vaaleissa eri tavalla. Maakuntavaalien äänestysprosentin pelätään jäävän kovin alhaiseksi, jos ne ei ole presidentinvaalien yhteydessä, jossa perinteisesti on äänestysprosentti ollut korkealla. Miten se on mahdollista, kun kovalla voimalla maakuntahallintoa tehdään. Eikö se sitten olekaan kansalaisia kiinnostavaa vaan vain joitakin etupiirejä?

Aarne Heikkilä
maakuntaneuvos