Aira Helala: Kolmikantapaloja ja sotesoppaa

En muista sellaista eduskuntavaalien jälkeistä tunnetilaa, joka olisi ollut yhtä kauhunsekaista odotusta tulevien vuosien osalta, kun näiden 2015 eduskuntavaalien tulosten selvittyä. Porvaririntaman voitto antoi ennustaa ay-taivaalle synkkiä pilviä, mutta kun hallitusohjelma sai päivänvalon, niin se ylitti kyllä villeimmätkin kauhuskenaariot.

On mielenkiintoista nähdä millaisia asiakokonaisuuksia tuleva yhteiskuntasopimus pitää sisällään, nyt kun (yltiömaltillisista) palkankorotuksista on päästy sopuun. Kuntatyönantaja on ollut kevään suhteellisen maltillisella ja odottavalla kannalla, vaikkakin kuntien talousmittarit näyttävät miinusmerkkistä tulosta. On odoteltu ilmeisesti hallituksen ja työmarkkinoiden linjauksia. Ei tarvita kummoisia ennustajan kykyjä todetakseen, että syksystä tulee myrskyisä ja kolea, mitä tulee työmarkkinoiden ilmapiiriin.

Jos työnantaja odottaa ja olettaa paikallisten sopimusten lisääntymistä, niin silloin lähtökohtana pitää olla tasapuoliset neuvotteluasetelmat. Tulosten pitää olla sellaisia, että kumpikin osapuoli kokee niistä hyötyvän.

Nyt vain toivoisi hallituksen kantavan vastuuta, ei vain kilpailukyvyn osalta, vaan myös hyvinvointiyhteiskunnan säilymisen puolesta. Siinä asemassakaan ei voi asetella yksipuolisia ehtoja ja olettaa, että väkisin ja vahvemman oikeudella runnotaan asioita läpi.

Myös sosiaalinen näkökulma täytyy ottaa tarkasteluun, kun asioita valmistellaan, koskee se sitten työmarkkina- tai sotepalveluiden uudistuksia. Liiallinen vauhtisokeus saattaa kostautua vasta vuosienkin kuluttua. Silloin menetykset eivät ole ainoastaan euroissa mitattavia. Nyt ei voida ajaa yksittäisten tahojen etuja, vaan linjaukset tulee tehdä ajatellen koko kansakunnan hyvinvointia.

Vanha sanonta ”se miten kansakunta kohtelee heikompiosaisia, kertoo sen sivistyksen tasosta”, pitää kaiketi edelleen paikkansa.

Aira Helala
Vaasa