Harry Wallin: Maatalous on kriisissä

Suomen ja koko Euroopan maatalous on vakavassa kriisissä. Keväällä suomalaiset tuottajat kokoontuivat osoittamaan mieltä Helsinkiin ja Senaatintorille. Belgialaiset tuottajat kaatoivat tuotteitaan Brysselin keskustaan ja ranskalaiset pysäyttivät moottoritiet. Miten tähän on tultu. Eurooppa tasolla on tehty virheellisiä päätöksiä mm. maitokiintiöstä luopuminen oli täydellinen virhearviointi. Vapauttaa maidontuotanto täydellisesti markkinoiden säädeltäviksi. Seurauksena on ollut maidon ylituotanto, joka yhdessä Venäjän pakotteiden kanssa on romahduttanut maidontuottajahinnat. Myös sianlihan tuotannossa on runsaasti ylituotantoa ja Euroopan ulkopuolinen vienti ei ole ainakaan Suomen osalta käynnistynyt mitenkään laajasti.

Erityisesti Suomessa kauppa on keskittynyt kahden ryhmän osalle, S- ja K-ryhmä hallitsevat monopolimaisesti maamme kauppaa. Heidän omat merkkituotteensa Rainbow ja Pirkka ovat onneksi kotimaisista raaka-aineista tehty, mutta raaka-aine on kilpailutettu suurissa erissä ja tuottajien palkka ei osin kata edes tuotantokustannuksia tällaisessa tilanteessa, kun on ylituotantoa.

Viime aikoina on käyty runsaasti keskustelua maatalouden byrokratiasta. Se muodostuu EU:n maataloustukien valvonnasta, mutta myös kotimainen maataloustuki on tehty todella monimutkaiseksi. Uudistetun EU:n maatalouspolitiikan ja kansallisten tukien maksatukset ovat olleet viime vuonna osin myöhässä ja kun syyllinen pitää löytää, niin syylliseksi on osoitettu Mavi. Syitä varmaankin myös Mavista löytyy, mutta tietohallintojärjestelmiä hallinnoi Maanmittauslaitos. Valtiovarainvaliokunnan maatalousjaosto, jossa olen puheenjohtaja, kuuli ministeriötä, Mavia ja Maanmittauslaitosta ja nyt asiat laitetaan kuntoon lisätalousarvion 900 000 euron lisärahalla.

Me suomalaiset haluamme jatkossakin kasvimyrkyistä, hormoneista- ja geeneistä vapaata, turvallista ruokaa, jonka alkuperän haluamme tietää. Tärkeää on myös kansallinen huoltovarmuus, tuskin mikään valtio haluaa olla pelkästään tuonnin varassa. Myös työllisyys on tärkeää, sillä koko ketju, alkutuotanto, logistiikka, elintarviketeollisuus ja konevalmistus työllistää yhteensä n. 300 000 suomalaista ja erityisesti Vaasan vaalipiirissä.

Harry Wallin
Kansanedustaja