Harry Wallin: Pääministeri Sipilä ylimielinen

Perusporvarihallituksen hallitusohjelma oli käsittelyssä eduskunnan täysistunnossa. Keskustelu istunnossa oli reipasta, sillä käsittelyssä ollut hallitusohjelma on todella eriarvoistava. Suurimmat häviäjät ovat työttömät, eläkeläiset ja lapsiperheet ja parhaiten pärjäävät hyvätuloiset. Ensimmäisen kerran Suomen historiassa meillä on hallitus, joka tietoisesti haluaa supistaa julkisen vallan vastuuta ihmisistä. Hallitusohjelman olennaisin osa on sen rankka leikkauslista. Hallitusohjelmassa on kauniita korulauseita, mutta ne jäävät todellisuuden varjoon. Hallitus leikkaa kansalaisten yhdenvertaisuuden turvaamiseksi rakennettuja tukiverkkoja. Hallitus leikkaa voimakkaasti koulutusta, vaikka Keskusta ja Persut ovat rajusti arvostelleet edellistä hallitusta samoista asioista. Ennen vaaleja pääministeri Sipilä kuvautti itsensä opiskelijoiden keskellä teemalla koulutuslupaus: koulutuksesta ei leikata.

Lapsiperheiden osalta toteutetaan myös leikkauksia. Päiväkotien ja luokkien ryhmäkokoja nostetaan. Todellinen takinkääntö on lapsilisien indeksikorotuksista luopuminen, joka leikkaa lapsiperheiden tukea seuraavan neljän vuoden aikana peräti 80 milj. euroa. Viime vaalikaudella Keskusta ja Persut tekivät välikysymyksen lapsilisien leikkauksesta ja lupasivat palauttaa 7 euron leikkauksen, jos voittavat vaalit, miten kävi, he leikkaavat lisää.

Myös pienituloisten eläkeläisten osalle on tulossa leikkauksia. Hallitus on lopettamassa eläkeläisten asumistuen, joka leikkaa pienituloisten eläkeläisten tuloja 123 milj.euroa ja takuueläkkeen 20 euron korotuksen lisäksi kansaneläkkeen indeksi puolitetaan. Myös lääkekorvauksia leikataan 150 milj. eurolla, joka koskettaa erityisesti pienituloisia paljon lääkkeitä käyttäviä eläkeläisiä. Myös erilaisia omavastuita nostetaan ja näin säästetään 200 milj. euroa vuodessa.

Suomessa on 1,2 milj. eläkeläistä. Heistä 700 000 – 800 000 eläkeläistä saa eläkettä vain 1000 – 1500 euroa. Heidän eläkkeensä eivät tahdo riittää enää päivittäisiin kuluihin. Heikoimmassa asemassa ovat yksin asuvat eläkeläiset, yli 75-vuotiaista eläkeläisistä yli 30 % elää jo nyt köyhyydessä. Täysistunnossa erityisesti perussuomalaiset olivat hiljaa, todennäköisesti heille viimeistään nyt selvisi millaiseen eriarvoistavaan hallitukseen he ovat lähteneet mukaan. Odotin vaalipiirimme perussuomalaisten kansanedustajien ja erityisesti kansanedustaja Tolppasen kriittisiä puheenvuoroja. Turhaan odotin viisi tuntia, niitä ei kuulunut.

Mielestäni tämän päivän keskustelu osoitti, että hallitusohjelma ei ole tasapainoinen. Kasvun sijaan on keskitytty ideologiseen leikkaamiseen. Pääministeri Sipilä totesi, että leikkausten arvosteleminen on tarpeetonta kitinää eli pienituloisten kansalaisten huoli tulevaisuudesta on tätä turhaa kitinää. Totesin hänelle, että miten ylimielisesti hän voikaan asioihin suhtautua. Uskon, että syksyllä kun eduskunta käsittelee hallituksen esitystä ensi vuoden tulo- ja menoarvioksi poliittinen tilanne kuumenee.

Harry Wallin
kansanedustaja