Harry Wallin: Vaiherikas vuosi 2015

Kulunut vuosi on ollut todella poikkeuksellinen. Alkuvuodesta eduskunnan perustuslakivaliokunta hylkäsi edellisen hallituksen esityksen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseksi. Olin myös perustuslakivaliokunnan jäsen ja hylkäyksen syynä oli lakiesityksen heikko valmistelu, kuntien kuulemisen puuttuminen sekä demokratian puuttuminen. Hallitus työskentely oli keväällä täysin poikkeuksellista, sillä hallituspuolueiden eduskuntaryhmät vuorotellut hylkäsivät hallituksen tarpeelliset esitykset. Myös käydyt eduskuntavaalit muuttivat eduskunnan kokoonpanoa, kun Keskusta puolue sai suuren vaalivoiton ja Perussuomalaiset säilyttivät paikkansa, Demarit ja Kokoomus hävisivät vaalit. Vaasanvaalipiirissä muutokset olivat pieniä. Omalta osaltani vaalit menivät hienosti, sillä äänestäjät eivät jättäneet hilkulle, vaan neljäskausi eduskunnassa alkoi keväällä. Hallitusneuvottelut menivät nopeasti ja pääministeri Sipilä halusi Kokoomuksen hallitukseen ja Demarit jätettiin oppositioon.

Syksy alkoi ristiriitaisesti hallituksen julkaistua ensi vuoden talousarvion, joka piti sisällään ns. pakkolakiesitykset. Työntekijäjärjestöt akateemisista työntekijöistä duunareihein protestoivat tehtyä hallituksen esitystä. Protesti kokosi Helsingin Rautatientorille 30 000 työntekijää mielenosoitukseen, jossa oli mukana myös poliiseja. Pääministeri Sipilä perääntyi ja syyksi hän ilmoitti kätilöiden vetoomuksen. Hyvää syksyssä oli Sote ratkaisun syntyminen maakunta pohjaisesti.

Syksyllä koko Eurooppaa ravisteli valtava pakolaistulva Syyriasta, Irakista, Afganistanista jne. Suomi sai myös kokea poikkeuksellisen pakolaistulvan, kun tuhannet turvapaikanhakijat suunnistivat poikkeuksellisesti myös Suomeen. Eduskunnan valtionvarainvaliokunnassa kuulimme useita asiantuntijoita asiasta. Tilanteen hallinta on tarvinnut kuntien ja tuhansien vapaaehtoisten tukea sekä satoja miljoonia euroja valtion budjetista. Myös Etelä- Pohjanmaalla Kauhavalle, Lappajärvelle ja Seinäjoelle on sijoitettu turvapaikanhakijoita. Turvapaikanhakijoiden haastattelujen jälkeen noin 30 prosenttia saa turvapaikan ja heidän tulevaisuutensa on maakunnassamme. Tärkeintä on antaa heille mahdollisuus tulla osaksi yhteiskuntaa. Se vaatii myös heidän omaa tahtoa hyväksyä suomalaisen yhteiskunnan kulttuuri ja säännöt. Pitää muistaa myös Joulun sanoma kaikkien ihmisten tasa-arvosta ja heikkojen tukemisesta.

Hyvää Uutta vuotta 2016

Harry Wallin