Heli Hokkanen: Ehdokkaat hakusessa?

Kuntavaalit kolkuttelevat neljän ja puolen kuukauden päässä. Puolueen tavoite on korkea ja tavoitteeseen on tarkoitus myös päästä. Vaalityösuunnitelmat ovat käsittelyssä puolueosastojen jäsenkokouksissa. Voidaan sanoa, että tämä puoli meillä on ollut aina hanskassa.

Toinen tärkeä asia onkin sitten sinnepäin. Takavuosina ennen erään ammattiliiton vaaleja kyselin alueen toimitsijalta, mikä on ehdokastilanne? Hän sanoi aika huolettomasti ja naureskellen, että vielä on paljon sellaisia ehdokkaita, jotka eivät vielä tiedä, että ovat listoilla tulevassa vaalissa. Hyvinhän se ehdokashankinta heilläkin meni maaliin.

Rohkenen epäillä, että meillä ollaan samassa tilanteessa. Ehdokkaita aletaan kysellä sitten kun muut ovat kuorineet kerman päältä. Yksi tekijä on se, että me ei oikein uskalleta kysyä meille ennestään tuntemattomia henkilöitä ehdokkaiksi. Yleensä pohditaan henkilöiden nimiä, joita tunnetaan ja laitetaan se henkilö kysymään, joka tuntee parhaiten.

Kehottaisin miettimään myös sitä, miten ehdokasta kysytään? Esimerkiksi, minuun ei sitten vaikuta tippaakaan se, jos ensin ruvetaan kehumaan reippaaksi ja sanavalmiiksi ja sitten heti perään suorakysymys, että lähde ehdokkaaksi. Josko näissä vaaleissa kysyttäisiinkin ensin, mitä kuuluu tai miten menee, jokainen tyylillään. Sitten avoin kysymys; mitä muuttaisit tällä paikkakunnalla jos sinulla olisi valta? Siitä se keskustelu lähtee liikkeelle hänelle tärkeisiin asioihin. Tästä on helppo jatkaa ehdokaskyselyyn. Muista kysyä uudestaan vaikka saisitkin kielteisen vastauksen. Vielä yksi asia, älä selitä menneitä ratkaisuja vaan opi kuuntelemaan, mitä tällä uudella ihmisellä on sinulle sanottavaa. Jokainen meistä haluaa tulla kuulluksi.

Yhdessä valmisteltu ja hyväksytty vaaliohjelma on oman paikkakunnan näköinen ja se on myös loistava työkalu vaalityössä sekä ehdokashankinnassa. Onnea toverit kuntavaaliehdokkaiden metsästykseen!

Heli Hokkanen
kaupunginvaltuutettu