Joanna Juurakko: Kevät, vaalit ja ihminen

Elämme mielenkiintoista vaalikevättä ja yhdeksi vaaliteemaksi on selkeästi noussut oma suosikkini ihminen. Ihminen on suosikkini, koska me ihmiset pyöritämme tätä maailmaa. Ihmisen ympärillä pyörii kaikki. Mitä hyvinvointisempia olemme, sitä paremmin ja halvemmin tämä maailma pyörii. Jostain syystä tämä tieto kielletään järjestelmällisesti toisissa piireissä ja on ihmisiä jotka ajattelevat, ettei hyvinvointi kuulu kaikille. Hyvinvointia on niin moni asia kuin kukin sen itse ajattelee.

Hyvinvointi on toisaalta yhtä vaikea sana kuin oikeudenmukaisuus, koska se on jokaiselle erilaista. Hyvinvoinnista halutaan säästää ja leikata. Näihin juustohöyliin en itse usko. Suomessa on mielestäni hyvät julkiset palvelut, mitkä huolehtivat hyvinvoinnistamme. Näiden säilyttämisessä minä haluan olla mukana. Minulle hyvinvointi on mm. sitä, että meistä pidetään huolta jo ennen syntymäämme, meidät koulutetaan ja autetaan kun elämä ei menekään aina ilman ongelmia.

Olen varma, että suuri osa suomalaisista on kuitenkin valmiita maksamaan hyvinvoinnistaan ja terveydestään. Maksammehan me verojakin. Ja toivottavasti jatkossakin jokainen maksaa kykynsä mukaisesti. Ja kaikki me tiedämme, että ennaltaehkäisy on huomattavasti edullisempaa kuin jälkiviisaus.

Ilkasta saimme lukea, että Seinäjoki olisi luopumassa esimerkiksi suolistosyöpäseulonnoista. Tämä uutinen puhutti sosiaalisessa mediassa, hyvä niin. Tämä kuuluu säästöihin, josta ihmiseltä taas oltaisiin viemässä. Uteliaisuudesta etsin tietoa syöpien kustannuksista ja löysinkin mielenkiintoisen tutkimuksen Syöpä 2015, Syöpäjärjestöjen julkaisuja 2006. On ennustettu, että esimerkiksi 2015 paksu- ja peräsuolen syöpää sairastavia olisi 46 henkilöä 100 000 henkilöstä. Väestö on ikääntynyt ja tulee ikääntymään ja näin ollen myös syöpien määrät tulevat kasvamaan. Kaikkien syöpien kustannukset tulevat olemaan todella suuret ja näihin löytyy erilaisia mittareita, miten kustannukset lasketaan.

Olen useampaan otteeseen saanut kuulla vaalien aikana, että turha ottaa kantaa ja kerätä irtopisteitä. Mitä? Itse koen, että juuri nyt on oikea aika ottaa kantaa, tuli niitä irtopisteitä tai pahimmassa tapauksessa pisteet katoavat. Kun otan kantaa, äänestäjät tietävät, mitä ja ketä äänestävät tai jättävät äänestämättä.

Onnea Suomi! Menemme kokoajan suvaitsevampaan ja hyväksyvämpään suuntaan. Onnea Pertti Kurikan Nimipäivät!

Joanna Juurakko
kansanedustajaehdokas