Joanna Juurakko: Mihin Suomemme on menossa?

Täältä kotisohvalta äitiyslomalta vauva-arjen lumoista olen hämmästyneenä, kummastuneena ja ärsyyntyneenä seurannut, mihin meidän oma kotisuomemme on menossa? Vaikka olen nyt täällä kotona ja nautin olostani, joka päivä mietin, mitä minä voin yhteiskuntamme eteen tehdä. Ja mitä kuka tahansa, voi tehdä.

Yt-neuvotteluja, yt-neuvotteluja ja vielä kerran yt-neuvotteluja. No minä en näille täältä kotisohvalta mitään voi, vai voinko sittenkin? Tässä yt-neuvotteluiden aikana väkisinkin miettii sitä, kuinka Suomessa on onnistuttu kaatamaan hyvinvointivaltion määritelmiä ja menettämään näin paljon työpaikkoja ja mitä on vielä edessä.

Verot ja erilaiset kulunut nousevat ja tukia pienennetään tai vähennetään. Haluan vakavasti esittää kysymyksen, kumpiko on parempi ja kannattavampaa valtiolle. Se, että maksan mahdollisimman paljon erilaisia veroja vai se, että minulla olisi enemmän mahdollisuuksia ostovoimaan? Ostovoimani vähentyessä ruokakaupat pysyvät hengissä, mutta minun toimesta ei juuri muut kaupanalat tai palvelut hyödy. Kuvittelisin, että jokainen pyörimään laitettu euro takaa työpaikkoja jne. Tuntuu, että kanssani samalla tavalla ajattelevia on nyt hyvin vähän.

Olen kaikesta kapinastani huolimatta iloinen veronmaksaja. Kyllä jokainen veroeuro on ollut kodissamme aina hyödyksi. Olen syntynyt synnytyssairaalassa, lapsuudessani olen ollut lähes ilmaisessa hoidossa, olen saanut ilmaisen peruskoulun ja kouluruoan. Olen lukenut kolme ammattia, johon olen käyttänyt yhdeksän vuotta ja näistä opintotukea olen käyttänyt vajaat neljä vuotta. Olen saanut aina käyttää lähes ilmaista terveydenhuoltoa ja tämä kaikki on lähtenyt alusta lasteni kautta. Ja tässä oli vain muutama asia mainittuna, miten veronmaksajana kaikesta hyödyn. Minä en ole ollut ainoa, jotka nämä palvelut on saanut, vaan sinä ja jokainen meistä on ollut oikeutettu näihin. En ole valmis luopumaan hyvinvointivaltiomme statuksista yhtään enempää, joten jatkan hyvillä mielin osaltani verotalkoita.

Hämmästelen myös holhousyhteiskuntaamme. Tästä yhtenä esimerkkinä tällä hetkellä on mm. alkoholimainonta. Toisinaan tulee mieleen, tarvitseeko ihmisen kohta edes ajatella itse (kärjistettynä). Kaikesta en ole puolueeni kanssa samaa mieltä, enkä tule olemaankaan. Tällä hallituskaudella on tehty päätöksiä, jotka sotivat omaa arvomaailmaani kohtaan. Enkä voi aina hurraa-huutoja omillenikaan jakaa. Tiedän ja ymmärrän kuitenkin sen, että moni päätös olisi ilman meitä ollut vielä huonompi, joten kyllä minäkin kuitenkin hieman hurraan.

Nyt olen matkalla kohti kevään 2015 eduskuntavaaleja upeassa ehdokastiimissä. Nämä vaalit tulevat olemaan huomattavasti haastavammat niin taloudellisesti kuin erilaisten vaatimustasojenkin puolesta kuin neljä vuotta sitten. Oman maamme taloudellinen tilanne on vaikea ja haastava sekä ulkopolitiikan merkitys on tänään huomattavasti kovempi kuin neljä vuotta takaperin. Lähde meidän ehdokkaiden mukaan kohti eduskuntaa 2015. Näytetään gallupeille ja otetaan se paikka, mikä meille kuuluukin. Yhteistyössä kanssasi.

Joanna Juurakko
eduskuntavaaliehdokas