Jukka Pekka Matintupa: Maakuntamalli vie rahat ja palvelut, bisnesmiehet vain rahat

Nyt kun SOTE- ratkaisun osalta päätöksien aika lähestyy, on merkillepantavaa kuinka kunnat ja seutukunnat pakenevat maakuntamallin jaloista yksityisten tuottajaorganisaatioiden syliin. Meilläkin Etelä-Pohjanmaalla näin on tehnyt Kuusiokuntien seutukunta ja lähialueella esimerkiksi Mänttä-Vilppula.

Tämä kaikki johtuu luottamuspulasta, ei luoteta siihen, että maakunnan kokoinen kuntayhtymä pystyisi turvaamaan tärkeät lähipalvelut reuna-alueita myöden. Tähän pelkoon löytynee toki joitakin perusteita.  Maakuntamallin pelätään ainakin täällä Etelä-Pohjanmaalla tarkoittavan sitä, että palveluita löytyy vain maakuntakeskuksesta.

Reuna-alueen asukkaana maakuntamallin vastustuksen hyvin ymmärrän. Minä en kuitenkaan yksityistämiseen luottaisi!  Aluksi kaikki on edullista, mutta vuosien saatossa tilanne synkkenee, näin on käynyt monin paikoin. Eivätkä kunnat voi asioille enää mitään, koska päätösvalta on annettu yksityisille bisnesmiehille. Osakeyhtiölaki ei tunne yhteisyrityksiä. Se puhe on pelkää sumutusta. Vain ja ainoastaan äänivalta ratkaisee.

Surkuhupaisaa on, että keskustapuolueen johto edelleen hehkuttaa maakuntamallia, vaikka omat vahvat kuntapäättäjät pakenevat alta pois pelätessään tätä puolueensa lempilasta maakuntamallia enempi, kuin yksityisiä bisnesmiehiä. Kuulin perustelun: Maakuntamalli vie palvelut ja rahat, bisnesmiehet vain rahat. SOTE- palveluiden yksityistämisaallossa on kysymys vain ja ainoastaan maakuntamallin pelosta.

Vielä on toivoa. Se liittyy siihen, että nyt reuna-alueilta liikkeelle lähtenyt kuohunta havahduttaisi päättäjät. Palataan takaisin vahvojen peruskuntien malliin. Tätä toivon. Nykyinen kuntarakenne on tullut tiensä päähän. Kunta yksi toisensa jälkeen ajautuu taloudellisiin vaikeuksiin ja sortuu, muutosta tarvitaan.

Tästä huolimatta kuntaliitokset tuntuvat vaikeilta ratkaisuilta. Varsinkin niissä kunnissa, joiden täytyisi liittyä johonkin toiseen kuntaan. Mutta verratessa tilannetta nyt näköpiirissä oleviin vaihtoehtoihin, maakuntamalliin joka ei jätä mitään todellista vaikutusvaltaa reuna-alueille tai bisnesmiesten armoille jäämiseen, on seutukunnan kokoiset kunnat varteenotettava vaihtoehto. SOTE- uudistus kuitenkin etenee, tavalla taikka toisella. Jos näin käy kaikki tärkeimmät asiat päätetään järjestämisvastuualueilla ja maakuntamallin mukaan perustettavissa kuntayhtymissä. Sinne SOTE- alueelle, tilitetään kuntien käytettävissä olevista rahoista noin 70 %. Voi kysyä mitä päätettävää täällä kunnissa tämän jälkeen enää on.

Nyt pitääkin avata keskustelu siitä, millaisen työpaikkojen ja hallinnon alasajon tämä kunnissa aiheuttaa. Eihän jäljelle jäävät palvelut peruskoulu, päivähoito ja tekninen toimi edellytä nykyistä virkakoneistoa ja eihän tyhjä kassa sitä sallikaan.

Jotain on vielä tehtävissä, miten ratkaistaan tukipalveluiden kohtalo, säilytetäänkö ne kunnallisina palveluina vai ajetaanko nekin bisnesmiesten hoteisiin. Viimeistään tässä vaiheessa täällä maakunnassa ja erityisesti reuna-alueilla on herättävä miettimään mitä me todella halutaan. Halutaanko säilyttää lähipalvelut ja oma päätäntävalta lähellä palveluiden käyttäjiä kuntalaisia, vai annetaanko kaiken mennä. Nyt on otettava kuntien henkilökunta mukaan miettimään oikeita ratkaisuja, hehän sen työn tekevät ja parhaiten tietävät kuinka tehtävät oikein ja taloudellisesti hoituvat.

Muistutan kuitenkin, että vahvalla seutukunnan kokoisella kunnalla on tässä kokonaisuudessa kantavampi ääni.

Jukka Pekka Matintupa
kansanedustajaehdokas