Kevätpiirikokous: Verotuksen vapaamatkustajat vastuuseen

Ajankohtaista 13:42

Verotusta on helppo moittia. Mutta ennen kuin moitit lisää, kysy itseltäsi muutama kysymys:

• kävitkö itse, vai kävivätkö lapsesi peruskoulua maksamatta tuhansien eurojen lukukausimaksuja?
  • oletko tänään ajanut tai kulkenut tietä tai siltaa pitkin maksamatta erillistä tietullia?
  • saitko sinä tai saivatko lapsesi hammashuoltoa koulussa maksamatta yksityislääkäriaseman käyntimaksua?

Ilman verotuloja vastauksesi kaikkiin kysymyksiin olisi ollut ”ei”.

Tärkeintä on, että verot määrätään maksukyvyn mukaan.  Tulevaa yritys- ja osinkoverouudistusta on valmisteltava niin, että rikkaita suosivat porsaanreiät tukitaan.

Verotus on oikeudenmukaista vasta kun vapaamatkustajat saadaan kuriin. Valvontaa on lisättävä, jotta rehellisillä yrittäjillä on mahdollisuudet toimia tasa-arvoisilla markkinoilla.

Harmaaseen talouteen ja veroparatiiseihin katoaa joka vuosi satoja miljoonia euroja, joita tarvitaan hyvinvointivaltion rahoittamiseen. Kuititon kauppa, pimeä työ tai alipalkkaus ei kuulu sivistyneen maailman toimintaperiaatteisiin. Siksi kehysriihessä päätettiin aloittaa lakivalmistelu kuitittoman kaupan ja pimeän palkan torjumiseksi.

Pohjanmaan sosialidemokraatit vaativat, että alipalkkaus on kriminalisoitava.

Kauniit puheet eivät riitä, kaivataan myös tekoja ja ennen kaikkea asenteiden muuttumista. On hämmentävää, että enemmistö maan hallituksesta ei halunnut lähteä mukaan EU:n yhteisen rahoitusmarkkinaveron valmisteluun. Juuri tämä vero antaisi mahdollisuuden tarttua veroparatiiseihin ja sellaiseen verosuunnitteluun, joka on haitallista yhteiskunnalle.

Verotulot käytetään kaikkien hyväksi, siksi veron kiertäjät ja vapaamatkustajat pitää löytää ja saattaa vastuuseen – se on meidän kaikkien etu.