Maria Tolppanen: Omat koirat purivat – Vaasan päivystys meni

Päivystysasetus on näiltä osin nuijittu pöytään. Seinäjoki saa täydenpalvelun päivystykset, Vaasa jää orpopojan asemaan. Päätös on ikävä ja kallis. Seinäjoen kannalta olisi ollut helpompaa, että ruotsinkielisten päivystykset olisi jatkossakin hoidettu Vaasassa. Nyt Seinäjoelle on järjestettävä ympärivuorokautinen ruotsinkielinen palvelu.

Ruotsin kielen ylläpito ei ole ilmaista. Vaasassa kielenkääntäjät, -opettajat ja kielilisät työntekijöille tuovat sairaalalle miljoonan verran uusia kustannuksia vuodessa. Nämä menot jäävät Vaasaan edelleenkin, koska näitä palveluita tarvitaan päivystysaikojen ulkopuolellakin. Mutta saman suuruinen kustannus tulee rasittamaan täst’edespäin myös Seinäjokea, koska sen pitää pystyä hoitamaan palvelut myös ruotsiksi.

Lisäksi Vaasa-Seinäjoki- välille tarvitaan täysvarusteltu ambulanssi, joka maksaa puoli miljoonaa vuodessa. Näihin uusiin menoihin sulavat ne säästöt, joita piti tulla, kun hallitus ryhtyi päivystysten osalta muutosta tekemään. Kun kiireellä tehdään, jää asioita huomiotta.

Tässä päivystysasiassa on ollut kyse puhtaasti politiikasta, tässä ei ole mietitty asioiden sujuvuutta eikä potilaiden tarpeita. Koskaan ei tule hyvää jälkeä, jos politiikkaa tehdään politiikan takia. Vaasan sairaalan kohdalla voi vain ihmetellä vaalipiirin kokoomuslaisten ja perussuomalaisten kansanedustajien toimia. Mihin heiltä unohtui politiikan perimmäinen tarkoitus; yhteisten asioiden hoito. Nyt tuntuu siltä, että omat koirat purivat. Sama ihmetys toki ulottuu kepulaisiin keskittäjiin koko valtakunnan tasolla, heillä on varmasti myös selitettävää äänestäjäkunnalleen.

Tämän hallituksen ja etenkin keskustalaisen pääministerin toimet nostattavat muutoinkin kulmakarvoja. Yle on sekaisin, hyvät ammattitaitoiset toimittajat sanoutuvat irti sananvapausongelmien ja yleisen työilmapiirin takia. Minä pohdin entisenä toimittajana, missä menee sensuurin ja journalistisen johtamisen raja. Tähän kysymykseen pitää Ylestä löytyä pikainen vastaus.

Maria Tolppanen
kansanedustaja