Maria Tolppanen: Virkamiehet tietävät – huonoa lainsäändäntöä

Tämän viikon tärkein poliittinen uutinen oli virkamiesten ulostulo huonosta lainsäädännöstämme. Virkamiesten mukaan lait valmistellaan kiireellä ja hutiloimalla. Tämän allekirjoitti myös ministeri Anu Vehviläinen Ylelle antamassaan haastattelussa.

Huono lainsäädäntö on totta. Hallitus ei valmistele asioita ja esitysten vaikutusarvioiden puuttuminen on enemmän sääntö, kuin poikkeus. Tämä pätee kautta linjan. Sipilän hallitukselle on riittänyt se, että asia näyttää hyvältä paperilla. Esimerkiksi hallituksen päätös vapauttaa alle 14 000 euroa vuodessa tienaavat sairausvakuutuksen päivärahamaksusta. Kuulostaa hyvältä, mutta tämän vaikuttavuus on se, että jos tienaa 13 999 euroa ei maksua mene, mutta jos palkka nousee 14 000 euroon vuodessa, vie päivärahamaksu nettotulosta 200 euroa vuodessa. Melkoinen kannustinloukku.

Toinen esimerkki on henkilöyrittäjien 5%:n veronalennus. Laskekaapa paljonko tuo alennus on 20 000 euroa vuodessa tienaavalle kosmetologille ja paljonko 200 000 euroa tienaavalle apteekkarille tai asianajajalle. Varsinainen reilukerhon teko, vai?

Hallitus on joutunut perumaan hulluimpia ehdotuksiaan, paineen alla. Esimerkiksi päivähoitomaksujen korotukset, eläkeläisten asumistuen heikennykset, rikkaiden armahduslaki koskien veroparatiisiin säilöttyjä rahoja ja harmaan talouden resurssileikkaukset.

Jotenkin tässä tuntee itsensä kurittoman kakaran peräänkatsojaksi.  Mutta voitte olla varmoja, että yhtään näistä peruutuksista ei olisi tullut ilman SDP:n peräänantamattomuutta.

Ikävää on se, että kaikkia huonoja päätöksiään hallitus ei peru. Se vie läpi ohjelmansa, joka tuntuu olevan: otetaan köyhiltä ja annetaan rikkaille.

Maria Tolppanen
kansanedustaja