Marja Liisa Haapala:Kultaisesta vasikasta yhtiöittämisen vimmaan

Blogi, Yleinen 13:15

Raamatun mukaan, kun israelilaisten Mooses oli poissa, rakensivat kansalaiset kultaisen vasikan. Mooseksen viipyessä kansa halusi jonkin jumalan jota palvoa. He keräsivät kaiken heillä hallussaan olevan kullan ja muotoilivat siitä vasikkaa esittävän veistoksen, joka selitettiin Jumalan kuvaksi tai symboliksi.

Kunnan lakisääteisiä tehtäviä ovat sosiaalipalveluiden, opetus-ja kulttuuripalveluiden ja teknisten palveluiden ylläpitäminen. Kunnan tehtävät hoidetaan yhteisillä verovaroilla ja niissä ei havitella voittoja.

Yrityksen tarkoituksena on tavallisesti tuottaa voittoa omistajalleen. Yrityksen voitot muodostuvat yksinkertaistetusti sen hyödykkeiden myyntituloista vähennettyinä niiden tuottamiseen kuluvilla kustannuksilla. Voiton lisäksi yritysten tavanomaisia tavotteita ovat kasvu ja vakavaraisuus. Vallassa olevat poliittiset päättäjät määräävät kulloisenkin yhteiskuntapolitiikan.

Kristinusko on yksijumalainen uskonto ja kannattajinaan se on maailman suurin uskonto. Suomessa oli v. 2015 kristittyjä 73 % kansasta. Kristinuskolla ei näytä kuitenkaan olevan maassamme mitään merkitystä. Jeesuslapsen syntymäpäivinä, Kristuksen ristiinnaulitsemispäivänä kaupat ovat vapaasti auki. Niissä ahkeroivat pienipalkkaiset naiset ja äidit ja kartuttavat omistajien ”kultaista vasikkaa”. Pääasialliset keskusteluaiheet ovat homot ja samaa sukupuolta olevien oikeus tulla vihityksi, Suvivirren Luoja -sanan oikeutus virressä, jouluevankeliumin lukeminen/lukemattomuus koulujen joulujuhlassa. Näin siis kristityssä maassa. Meno on sellaista, että tälläinen kirkkoon kuuluva sosialidemokraatti kalpenee.

Yhtiöittämisvimma on sellainen työväline, joka unohtaa täysin ”Pihtiputaan mummon” mökkiinsä märissä vaipoissaan, nälkäisenä ja janoisena, lääkkeittä tai liiallisessa lääkityksessä. Yhtiöittämisen taloudellinen tukipilari on köyhä kansa: Lapset, nuoret, työttömät, sairaat, vammmaiset, eläkeläiset. Heidän kohtalonaan on leipäjono.

Mooseksen palattua Siinainvuorelta hän totesi, että kansa oli rikkonut ensimmäistä käskyä eli vaihtanut uskonsa symboliksi. Toteutetun yhteiskutapolitiikan täytyy turvata ihmisten yhdenvertaisuus ja ihmisarvo, joka säilyttää jokaiselle ihmiselle jokapäiväisen leivän.

Mistä löytyy se vallankäyttäjä, joka palauttaa perustuksen: ihmisen kaikinpuolisen kunnioituksen takaisin?

Marja Liisa Haapala
Alajärvi