Marjatta Vehkaoja: Espanja solmussa

Oleskelen parhaillaan Espanjassa ja seuraan intensiivisesti hallituksen muodostamista täällä. Käynnissä on ooppera, jonka näytökset vaihtelevat päivittäin. Keskustellaan siitä mistä pitäisi keskustella, puoluejohtajat haukkuvat toisiaan ja puhuvat samaan aikaan yhteistyön tarpeesta. Korruptiosyytteet ja etenkin Katalonian kysymys sekoittavat keskustelua lisää.

Vaalit pidettiin jo joulukuussa, mutta vatulointi jatkuu. Vaalin tulos oli käänteen tekevä: vanhat puolueet menettivät kannatustaan, uudet menestyivät. Eniten kannatustaan nosti demareista vasemmalle sijoittuva Podemos, joka sai äänistä 20%. Oikeistolainen PP säilytti suurimman puolueen aseman vaikka se oli vaalien häviäjä saaden 29% äänistä. Keskustaliberaali Ciudadanos menestyi odotettua huonommin (16% äänistä). Demarit (PSOE) saivat historiansa huonoimman vaalituloksen (22% äänistä). Tämän lisäksi on useita pienpuolueita. Sen paremmin oikeisto kuin vasemmistokaan ei saanut enemmistöä parlamenttiin.

Espanjassa kuningas nimittää hallitustunnustelijan. Tämä tehtävä annettiin ensin PP:n Rajoylle, mutta hän löi hanskat tiskiin. Väitetään, ettei pääministerin tehtävä enää kiinnostaisi häntä eikä hän olisi ollut tosissaan. Nyt jo monen viikon ajan demareiden Sánchez on yrittänyt koota hallitusjoukkuetta.

Viime viikolla Sánchez sopi 60-sivuisen hallitusohjelman Ciudadanoksen Riveran kanssa. Samalla demarit päättivät alistaa paperin jäsenäänestykseen. Tämä oli periaatteessa hieno juttu. Äänestys pidettiin saman tien; on selvää että vain ani harva ehti tai viitsi perehtyä ohjelmaan ennen äänestystä. Ei se kai ollut tarkoituskaan sillä Sánhezin vaihtoehdot jäsenille olivat kummalliset: a) sopimus hyväksytään tai b) ei PP:n Rajoylle. Jäsenäänestyksen päätarkoitus oli tietysti vahvistaa Sánchezin asemaa koska soraääniä oli alkanut kuulua tämän pitkän prosessin aikana myös puolueen sisältä.

Vasta tämän jälkeen Sánchez aloitti kaupankäynnin muiden puolueiden kanssa (PP:tä lukuun ottamatta). Samalla kun hän kumarsi Podemoksen suuntaan hän pyllisti äskeiselle sopimuskumppanilleen Riveralle. Rajoy myhäilee kulisseissa ja odottaa uutta kutsua lavalle. Ooppera jatkuu; lausuntoja annetaan julkisuuteen lähes joka tunti.

Keskustelu hallituksen muodostamisesta alkaa parlamentissa tänään iltapäivällä. Tilanne näyttää oudolta: hallitusohjelma olisi kahden puolueen yhteinen, mutta hallitusta ei synny ellei Sánhez saa parlamentissa enemmistöä paperilleen. Tällä Sánchezin konseptilla hallitus olisi jatkossa huteralla pohjalla ja perustuslailliset uudistukset olisivat käytännössä mahdottomia saavuttaa koska esitysten kannatuksesta ei olisi etukäteen varmuutta. Juuri nyt näyttää siltä, että Sánchez ei pysty muodostamaan hallitusta. Tekninen vaaliliitto – jossa Sánchezin ohjelmasta ulosjätetyt puolueet pidättäytyisivät äänestämästä sen sijaan että äänestäisivät vastaan –  olisikin aika kummallinen ratkaisu näin tärkeässä asiassa.

Espanja on historiallisessa käännekohdassa ja siirtynyt monipuoluejärjestelmään. Poliittisessa keskustelussa on koko ajan painotettu, että Espanja tarvitsee laajapohjaista hallitusta. Kokemusta tällaisesta ei ole. On viitattu muiden maiden kokemukseen, myös Suomen. Samalla on tähdennetty, että hallitukseen tulisi saada yhtä hyvin vaalien suurin voittaja (Podemos) ja parlamentin suurin puolue (PP). Juuri nyt tällaisesta ”ideaaliratkaisusta” ollaan kaukana.

Ellei hallitusta saada nyt aikaan ajaudutaan uusiin parlamenttivaaleihin kesäkuussa. Vaikka PP tätä väläyttääkin, yksikään puolue ei oikeasti tätä tahdo. Olisihan se paitsi kallis manööveri, myös epäluottamuslause äänestäjille. Äänestäjät ovat aina oikeassa on sitten kysymys Espanjasta tai Suomesta tai mistä muusta maasta tahansa.

Marjatta Vehkaoja
Vaasa