Marjatta Vehkaoja: Muuttuva maailmamme

Maailma ei ole entisensä.  Juuri tänään on vaikea saada ajatuksia irti jihadisti-terroristien toteuttamasta lahtauksesta Pariisissa. Erkki Tuomioja totesi, että vain muutamaa päivää aikaisemmin terroristit olivat iskeneet myös Beirutissa, mutta siihen ei juuri reagoitu. Kun vastaava ja pahempaa tapahtuu aivan silmiemme edessä, tilanne muuttuu. Hyvä niin. Tarvitaan enemmän ja selkeitä toimenpiteitä, ettei tilanne eskaloituisi lisää.

Kansainvaelluksista olemme lukeneet taas vain historian kirjoista. Kuitenkin nyt käynnissä olevat miljoonien ihmisten pakolaisvirrat ovat tehneet todeksi myös tämän ilmiön meidän sukupolvellemme. Eivät vain sodat ja terrorismi, vaan myös ilmastonmuutokset ajavat ihmisiä hakemaan turvaa muualta. Nämä miljoonat ihmiset eivät ole lähteneet liikkeelle pakolaisleireiltä, joissa asutaan usein puutteellisissa oloissa jopa sukupolvesta toiseen ja vailla tulevaisuutta.

Tämä kansainvaellus tapahtuu spontaanisti ja ilman, että vastaanottajamaat olisivat pystyneet ilmiöön valmistautumaan. Ei ole oikein, että pakolaisten täytyy riskeerata elämänsä tai  siirtyä paikasta toiseen kaaoksessa. Ei ole oikein, että pakolaiset seilaavat EU:n sisällä maasta toiseen rajakäytäntöjen vaihdellessa päivästä toiseen. Samalla kun sydämemme on lämmin, tulisi pään pysyä kylmänä. Jotta hurjan tilanteen jälkilasku ei kasvaisi liian suureksi, maahanmuutto pitää kyetä hallitsemaan. Vastaanottotoiminta on vasta pitkän prosessin alku.

Suomessa ajateltiin pitkään, että eihän tämä pakolaisuus juuri meitä kosketa. Oli ihan OK, että esimerkiksi Itävalta kamppaili pakolaisten kanssa. Nyt kun tilanne on muuttunut olemme ymmärtäneet, että Suomi sijaitsee itse asiassa pussin perällä, josta ei ole enää läpikulkua takaisin muihin EU-maihin. Otamme nyt vastaan pakolaisia sitä mukaa kuin naapurimme heitä meille lähettävät.

Tämä kansainvaellus on koetellut myös Schengen-sopimuksen sääntöjä. Usko EU:in horjuu jo, mitä tulee sen kykyyn saada pakolaistilanne hallintaan. Vähin, minkä olisi tullut olla kaikkina aikoina kunnossa olisi ollut tietää, keitä EU-maihin muualta maailmasta pyrkii. Pariisin tapauksessa otettiin jälleen esille, että massapakolaisuuden sekaan voi olla soluttautunut myös terroristeja. Sellaisia soluja voi olla myös Suomessa.

Tarvitaan selkeitä toimenpiteitä. Presidentti Hollande julisti, että Ranska on nyt sodassa terroristeja vastaan. Uskooko nyt joku, että terroristit loppuvat heitä pommittamalla? Entäpä jos tämä vain edistää terroristien rekrytointia?

On totta, että tarjoamalla pakolaisille hyvät olosuhteet radikalisoitumista voitaisiin estää. Tämän pakolaistulvan alla  tehtävä on haasteellinen ellei suorastaan mahdoton toteuttaa. Kestää vuosia ennen kuin pakolaiset saavat koulutusta ja pääsevät töihin. Joutoaika on radikalisoitumisen kannalta mainio alusta.

Ei vain Euroopalla, vaan koko maailmalla on vaikeita kysymyksiä ratkottavana. Tuntuu siltä, että hälytystila olisi nyt päällä koko ajan. Että se tulevaisuus, jota yhdessä rakensimme viimeiset vuosikymmenet, on mennyt rikki.

Pessimismille ei saa antaa periksi. Vaikka maailmassa tapahtuu juuri nyt paljon ikäviä asioita ja lehdet näistä kirkuvat, piilee jokaisessa uudessa päivässä mahdollisuus parempaan. Yhteinen maailmamme!

Marjatta Vehkaoja
Vaasa