Marjatta Vehkaoja: Päivystysvaalit?

Pohjanmaan demareiden ehdokasasettelu kuntavaaleihin on kuulemma kangerrellut pahemman kerran. Syitä voidaan arvailla.

Ainakin Pohjanmaan maakunnassa näyttää siltä, että edessä on päivystysvaalit. Sieltä täältä on kerrottu, että muiden puolueiden jäseniä on liikkunut RKP:n ehdokkaiksi. Näin on käynyt siksi, että RKP sai käsittämättömän hyvin läpi väitteensä, että päivystys loppuu Vaasasta. Totuus nimittäin on, että ei lopu. RKP:n oman median tuen väitteelle ymmärtää, mutta ei sitä että myös moni suomenkielinen media on hypettänyt mukana.

Edellä mainittu ei tapahtunut sattumalta vaan oli RKP:n huolellisen mediasuunnittelun tulos. Tähän kuului myös koko etusivun täyttänyt,  kankealla suomella julkaistu ilmoitus Hesarissa, jossa ruotsinkielinen väestö uhriutti itsensä. Ilmoituksen viestimänä tuli kerralla selväksi, että koko Suomi luulee Vaasan ja Vaasan seudun olevan ruotsinkielisiä. Viimeistään em. ilmoitus teki päivystyskysymyksestä pelkän kielikysymyksen.

Ilmoitus oli manööveri, jolla RKP yritti peittää omat jälkensä, mitä tulee Vaasan sairaanhoitopiirin nykytilaan. Nyt puhun keskussairaaloiden suhteesta yliopistollisiin keskussairaaloihin (ERVA). Lähtötilanne oli vaalipiirissä vielä muutamia vuosia sitten se, että Vaasa ja Seinäjoki kuuluivat samaan Ervaan –Tampereelle, ja Kokkola Ouluun. RKP:n vaatimuksesta ja enemmistöasemalla Vaasan sairaanhoitopiiri vaihtoi Tampereen Turkuun, mikä lisäsi niin potilaiden kuin heidän omaistensa matka-aikaa 1,5 tunnilla. Tänään vaalipiirin kolme keskussairaalaa kuuluvat siis eri Ervoihin: Seinäjoki Tampereelle, Kokkola Ouluun ja Vaasa Turkuun!

SOTE-uudistus on nyt rakennettu maakuntien pohjalle. Tätä perusratkaisua ei mielestäni enää voida muuttaa vaikka hallituspohja vaihtuisi. Päivystysratkaisu Vaasan ja Seinäjoen kesken syntyi suomeksi sanottuna ennenäkemättömän voimakkaan mediakohun saattelemana. Se lisäsi jo ennen orastanutta epäluottamusta tai kilpailuasetelmaa maakuntien välillä. Kuitenkin kansalaisten turvallisuus päivystyksen osalta voidaan taata vain sujuvan yhteistyön kautta.

Kun ajattelen tätä päivystyskysymystä kuntavaalien kannalta pidän ensisijaisena, että vaalipiirin demarit pystyvät yhdessä rauhoittamaan tilanteen. Pitää olla rohkeutta kertoa niin kuin asiat ovat.

Suomi on 2-kielinen vai onko? Vain kunnat ovat joko yksikielisiä tai kaksikielisiä. Ihmiset voivat rekisteröityä vain yksikielisinä! Perustuslaki toteaa vain, että kansalliskielemme ovat suomi ja ruotsi. Jokaisella on viranomaisissa oikeus käyttää omaa kieltään, suomea tai ruotsia. Mitä tämä käytännössä eri aikoina tarkoittaa, on vaihdellut ja voi muuttua jatkossakin ajan myötä.

Arvelen, että Vaasan överiksi mennyt päivystystapaus saattaa olla käännekohta pakkoruotsikysymyksessä. On turha enää väittää, että kritiikki pakkoruotsia vastaan olisi vain perussuomalaisten manööveri. Selvitysten mukaan yli 70% kansalaisista on samaa mieltä Persujen kanssa. Kuinka kauan päättäjät pysyvät tälle kuuroina?

Ns. Taxellin malli on pitänyt huolen siitä, että pakkoruotsin oppijoiden mahdollisuudet käyttää ruotsia ovat dramaattisesti vähentyneet 2-kielisillä alueilla. Suomenkielisillä alueilla kohtalona on ollut odottaa kielitaitonsa kanssa, että edes joskus joku ruotsinkielistä palvelua vaativa osuisi kohdalle. Näin on käynyt kun ruotsinkieliset ovat perustaneet yhä enemmän kieleen perustuvia omia palvelu-ja hallintoyksiköitään.

Seinäjoki tulee selviytymään ruotsinkielisten päivystyspalveluista. Kannattaa pitää mielessä, että harva meistä puhuu täydellisesti edes äidinkieltään. Jos kiusan tielle lähdetään, niin moitteen aiheita varmasti saadaan. Ja mitä etäisyyksiin tulee, Vaasa ja Seinäjoki kuuluvat jo tänään samaan työssäkäyntialueeseen. Pendelöinti kaupunkien välillä on lisääntynyt ja lisääntyy edelleen. Työttömät ovat pakotettuja ottamaan työtä vastaan 80 km etäisyydelle kotoaan.

Marjatta Vehkaoja
Vaasa