Martti Suomi: Ollakko työväenpuolue?

Suomalaisen työntekijän ajatuksissa on vierailtu työväenpuolue-nimellä. Palkansaajan asemassa työväenpuolueena on yksioikoisesti pidetty vasemmistopuolueita. Ajatuksia on kuitenkin yritetty reippaasti tuulettaa ja työväen puolella on uskoteltu olevan myös kokoomuspuolue. Viimeisimpänä ilmentymänä perussuomalaiset ovat esittäneen olevansa työväen puolella.

Mikä puolueista oikesti mahtaa olla työväenpuolue? Kokoomus teki muutama vuosi sitten avauksen ilmoittamalla olevansa oikeasti huolissaan sairaanhoitajan liian pienestä palkasta. Puhuttiin Sari sairaanhoitajasta. Keskustelu jatkui siten, että sairaanhoitajan palkan jälkeenjääneisyyttä luvattiin korjata oikein täsmällisellä summalla ja summa oli suuri. Kun sitten keskustelu jatkui, niin palkankorjaussummaa, jota oli luvattu, ei saatukaan selvitetyksi. Sairaanhoitajat odottivat palkkojensa korjaamista kun kerran suuren puolueen eli Kokoomuksen puolesta korjaus oli luvattu tai ainakin uskottiin, että lupaus korjauskorotuksesta olisi saatavissa. Palkankorotusta odottaville sairaanhoitajille kävi aika pitkäksi ja korotusta ei vain kuulunut. Tässä vaiheessa ammattiliitto sitten teki oikein vaatimuksen kohtuullisesta palkankorjauksesta. Vaatimuksenkaan jälkeen ei luvattua korvausta kuulunut. Jäljelle jäi liitolle täten viimeisenä mahdollisena toimenpiteenä aloittaa lakko. Lakkoa aloiteltaessa kuitenkin ilmeni, ettei sairaanhoitaja saa jättää sairaita hoitamatta ja töihin oli pakko mennä virkavallan vaatiessa lakkolaisia töihin. Uuden työväenpuolueen syntyminen jäi täten toteutumatta. Vai jäikö?

Kun sitten kokoomuspuolue aloitti presidentinvaalikampanjan, niin ehdokasta mainostettiin työväen presidenttinä. Ensimmäisellä kerralla ei Kokoomuksen ehdokas Sauli Niinistöstä tullut tasavallan presidenttiä. Varmaankin moni työntekijä äänesti Niinistöä mutta epäselväksi jäi, että saiko presidenttiehdokas Niinistö ääniä työväen presidenttinä.

Perussuomalaiset ovat tänä vuonna päässeet ensimmäisen kerran maan hallitukseen. Heidän taholtaan on ilmaistu, että he ovat uusi työväenpuolue. Maamme hallituksen toimesta on nyt ilmoitettu työntekijöiden oikeuksien leikkaamisesta. Mm. arkipyhäkorvauksia poistetaan, pyhäkorvauksia pienennetään, lomakorvauksia pienennetään, sairausajan ensimmäinen päivä laitetaan palkattomaksi ja sairausajan palkkaa pienennetään. Nämä leikkaukset on tarkoitus toteuttaa uudenlaisella lainsäädännöllä, jolla kielletään paremmista ehdoista sopiminen. Tällainen lainsäädäntö poistaa työntekijöiltä ja siten Suomen kansalaisista sopimusvapauden näiden asioiden osalta. Perussuomalaisten toimesta heidän nyt hallituksessa ollessaan, on puolustettu hallituksen toimenpiteitä. Heidän mielestään muuta ei voitaisi tehdäkkään. Perussuomalaiset ovat täten toimillaan varmistaneet, etteivät he puheistaan huolimatta olekkaan työväenpuolue. Sillä työväenpuolue ei tällaisia toimia tekisi palkansaajille.

Martti Suomi
Mustasaari