Matias Mäkynen: SDP rakentaa parempaa poliittista kulttuuria

Hallituksessa istuva puolue, joka on kunnostautunut perustuslain vastaisten ja jokaisen heikoimmassa asemassa olevien kannalta vahingollisen politiikan tekemisessä, pyörittää valtakunnallisilla radiokanavilla mainosta. He ovat lainanneet hallituskumppaninsa lauseen ja kertovat meille, että politiikka on rikki. Nauhalla ladellaan kovia syytöksiä muita puolueita nimeten. Niihin voi vastata lyhyesti. Ensin kannattaisi hirsi ottaa omasta silmästä ja vasta sitten tarjota apua muiden roskien kanssa.

Suomen poliittinen kulttuuri on tulehtunut – se on totta. Tästä ovat vastuussa kaikki puolueet. Jokaisen sauna palaa vuorollaan, eikä kenelläkään pitäisi olla varaa ilkkua muiden ongelmille. Aina, kun ministeri, kansanedustaja, varavaltuutettu tai puolueryhmä tekee virheen, menettää koko poliittinen järjestelmä kansalaisten luottamusta. Kaikki häviävät.

Väärinkäytöksiin, epäasiallisuuksiin ja vilpilliseen toimintaan tulee aina puuttua. Viestintuojaa ei myöskään tule ampua, vaan virheestä on aina vastuussa sen tekijä.

Kuten todettua, jokaisella puolueella on omat vaikeutensa ja korjattavat piirteensä. Parempaa poliittista kulttuuria rakennetaan koko ajan, arjessa. Avoimempi päätöksenteko, laajempien joukkojen osallistuminen päätöksentekoon ja rohkeasti keskusteleva puolue herättävät luottamusta ja mielenkiintoa.

Muutamissa pohjalaiskunnissa on tänä vuonna kutsuttu kuntalaisia keskustelemaan aiempaa laajemmin valtuuston päätettäväksi tulevista asioista. Avoimet valtuustoryhmien kokoukset, kyselyt kuntalaisille sekä avoimet keskustelutilaisuudet mm. lapsiasiavaltuutetun kanssa ovat houkutelleet uusia ihmisiä mukaan ja tuoneet uusia ideoita päättäjillemme. Kokoustilojen ulkopuolella järjestettyihin tilaisuuksiin ihmisten on helpompi tulla ja Facebookin Sosialidemokratia Suomessa -ryhmässä käydään keskustelua, johon voivat osallistua kaikki aiheesta kiinnostuneet, myös ilman puoluekirjaa.

Timo Harakka päätti haastaa Antti Rinteen SDP:n puheenjohtajan paikasta. Tämäkin osoittaa, että kulttuuri SDP:ssä kehittyy. Kiitos Timo Harakan ja Antti Rinteen on entistä hyväksyttävämpää haastaa istuva puheenjohtaja ja käydä sen myötä laajempi keskustelu puolueen tulevaisuudesta. Tästä huolimatta SDP:ssä (ja epäilemättä muissakin puolueissa) elää tiukassa monia epäterveitä käsityksiä puheenjohtajavaaliin liittyen. Nuo käsitykset jarruttavat pahimmillaan liikkeen kehittymistä ja kertovat vanhanaikaisesta ja umpinaisesta järjestökulttuurista.

Puheenjohtajavaali on lähtökohtaisesti aina positiivinen asia ja mahdollisuus puolueelle, kunhan sille ei yritetä antaa merkityksiä, joita sillä ei ole. Vaaleja ei pidä järjestää vain vaalien takia. Pelkkä puheenjohtajan vaihdos ei myöskään korjaa ongelmia, jotka puolueisiin usein liitetään. Usein tuntuu, että puolueissa odotetaan messiasta, joka nostaa puolueen vaaleissa ykköseksi, motivoi ihmiset toimimaan ja houkuttelee uusia ihmisiä äänestäjiksi ja jäseniksi. Näihin haasteisiin liittyvät ongelmat eivät usein ole niin henkilö- tai puheenjohtajakeskeisiä kuin keskustelua puoluekokouksen alla seuraamalla voisi ymmärtää.

Aina on sopiva aika puheenjohtajavaalille. Mahdollinen vaihdos ei ikinä tähtää lähitulevaisuuteen vaan on aina lähtökohtaisesti ratkaisu useamman vuoden perspektiivillä. Puheenjohtajavaali on osattava käydä siististi ja kaikkia osapuolia kunnioittaen. Näin puoluekokous vaikuttaa aina puolueen lyhyenkin aikavälin kannatukseen positiivisesti.

Puheenjohtajavaali antaa aina mahdollisuuden arvioida istuvan puheenjohtajan onnistumista omalla kaudellaan. Tämä tapahtuu suhteessa ennen edellistä puoluekokousta annettuihin lupauksiin sekä puoluekokouskauden aikana vallinneisiin olosuhteisiin. Varsinkin tiukkojen ja repivien henkilövalintojen jälkeen seuraavassa puoluekokouksessa koittava puheenjohtajavaali antaa mahdollisuuden ilman puhdistamiselle, jos sille on tarvetta.

Puheenjohtaja ei korjaa kaikkia ongelmia yksin, mutta henkilövalinnoilla on aina suuri merkitys. Puheenjohtajalla on paljon merkitystä sen kannalta, mitkä asiat puolueen politiikassa nousevat esiin, miten ja missä puolue näkyy äänestäjille sekä millä tavoilla puolue toimii. Yhteinen linja muodostetaan puoluekokouksessa, jolla pitäisi olla nykyistä merkittävämpi rooli poliittisen linjan määrittelyssä. Kuitenkin puheenjohtaja tekee valinnan, millainen painoarvo puoluekokouksen eri päätöksille annetaan.

Alkuvuodesta voimme taas osoittaa, radiossa huutelijoillekin, SDP:n olevan nykyaikainen ja avoin kansanliike, joka käy vireää keskustelua tulevaisuudesta. Tammikuussa järjestettävään puheenjohtajaehdokaskiertueen tilaisuuteen Pohjanmaalla ovat tervetulleita kaikki ihmiset SDP:stä ja sen ulkopuolelta.

Ennen sitä on kuitenkin aika hengähtää ja rauhoittua joulun viettoon. Kulunut vuosi on ollut Pohjanmaalla vauhdikas ja piirin toimintaa on uudistettu reippaasti. Kiitokset kaikille mukana olleille. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä Suomen 100. juhlavuoteen.

Rauhallista joulua ja riehakasta uutta vuotta,

Matias Mäkynen
Pohjanmaan sosialidemokraatit