Miapetra Kumpula-Natri: Iso suunnanmuutos EU-politiikassa

EU:ssa on jo useamman vuoden ajan valmisteltu isoa kokonaisuutta, jota kutsutaan nimellä sosiaalinen pilari. Siitä äänestettiin vihdoin tammikuun täysistunnossa, ja onneksi se meni myös läpi! Tosin Keskustan edustajat äänestivät oman ryhmänsä kannan vastaisesti mietintöä vastaan ja myös Halla-aho äänesti sitä vastaan.

Sosiaalisen pilarin idea on se, että unionin politiikkaa halutaan muuttaa merkittävästi ihmisläheisemmäksi. Siinä missä esimerkiksi talous on saanut valtavasti huomiota, on sosiaalipuoli jäänyt selvästi vähemmälle. Demarit Euroopassa ja EU-parlamentissa koittavat saada tähän muutosta!

Nyt suunniteltu muutos on niin iso, että sitä kutsutaan pilariksi. EU:lla on ennestään kolme Maastrichtin sopimuksessa neuvoteltua peruspilaria, jotka kattavat kaiken, mitä EU tekee sisämarkkinoista puolustusyhteistyöhön ja rahaliitosta rikoksentorjuntaan. Nyt lisätään neljäs pilari, joka keskittyy sosiaaliasioihin. Komissiolta odotetaan lakiehdotuksia maaliskuussa.

Tässä muutama esimerkki siitä, mitä sosiaalinen pilari voisi toteutettuna sisältää.

Jatkossa kaikessa päätöksenteossa ja toimielinten toiminnassa pitää tehdä sosiaalisten vaikutusten arviointi. Tämä meni äänestyksessä läpi, parlamenttisali hurrasi! Jatkossa siis olisi pakko selvittää päätösten inhimilliset puolet. Jos esimerkiksi jatkossa joltakin maalta vaadittaisiin kovia säästöjä, on heti selvitettävä, kuinka paljon nuo säästöt lisäisivät esimerkiksi sairautta tai köyhyyttä.

Kaikille säälliset työolot. Tämä tarkoittaa, että nykyiset työpaikkojen vähimmäisnormit tulisi laajentaa koskemaan myös uudenlaisia työsuhteita. Toistaiseksi lainsäädäntö on epäselvää. Jatkossa vaikkapa Uber-kuski tai siivooja, joka ottaa vastaan yhden päivän keikkoja kerrallaan, olisi oikeutettu samalla tavalla yhdenvertaiseen kohteluun, työ- ja lepoaikoihin, työsuojeluun, yhdistymiseen tai vaikkapa äitiysvapaaseen kuin ns. perinteisissä työsuhteissa olevat.

Taitotakuu. On ollut puhetta toisen asteen koulutuksesta kaikille oikeutena peruskoulun tapaan. Joka tapauksessa kaikkien eurooppalaisten pitäisi osata lukea, laskea, kirjoittaa ja käyttää nettiä. Netin käyttö ja digitaaliset perustaidot ovat nykyään yhtä olennainen asia kuin lukutaito!

Sosiaalinen pilari olisi huojentava ja odotettu lisä EU:n toimintaan. EU:lla on rajatusti valtaa päättää sosiaaliasioista, koska sosiaaliasiat kuuluvat pääasiassa jäsenmaille. Onneksi jotain voidaan kuitenkin tehdä – ja myös tehdään! Parempien minimisääntöjen luominen yhteisille sisämarkkinoille ja yhteiseen Euroopan Unioniin ei ole keneltäkään toiselta pois. Tällaisten päätösten mennessä läpi parlamentissa on ilo olla meppi. Parempaa vuotta 2017 kaikille!

Miapetra Kumpula-Natri
Europarlamentaarikko