Miapetra Kumpula-Natri: Komissaarikuulemisia ja parlamenttiarkea

Viimeiset viikot täällä parlamentissa ovat sujahtaneet ohi sellaisessa kiireessä, että hyvä kun meinaa itsensä perässä pysyä.
Kuluneet kaksi viikkoa parlamentti on kuullut Junckerin komissioon esitettyjä komissaareja. Kolmetuntiset kuulemiset ovat olleet rankkoja rutistuksia komissaariehdokkaille, mutta myös meille mepeille. Lähes peräkkäin on ollut useampikin kuuleminen, joten työpäivät ovat venyneet aamu seitsemästä ilta kymmeneen. Kolmen tunnin kuuleminen on kuitenkin antoisa näköalatuokio kaikkeen siihen, mitä komissaari aikoo keskittyä tulevan viiden vuoden aikana tekemään. Omat valiokuntani (teollisuus, energia, viestintä ja innovaatiot sekä työllisyys- ja sosiaaliasiat) kuulivat yhteensä peräti 11 komissaariehdokasta. Insinöörimäisyyttäni ehkä, mutta oli pakko tehdä pieni laskutoimitus: olen kuunnellut ehdokkaita yli vuorokauden verran!
Jokaisen ehdokkaan on oltava riippumaton ja pätevä. Kolmen tunnin prässi näyttää jo kyvyistäkin jotain. Nyt kuulemisten päätyttyä ollaan sitten keskitytty puimaan sitä, hyväksyykö parlamentti heidän nimityksensä. Mepit hyväksyvät tai hylkäävät esityksen kokonaisuutena, mutta keinona on ennenkin ollut painostaa komission puheenjohtajaa vaihtamaan yksittäisiä henkilöitä tai heidän vastuualueitaan. Jokainen ehdokkaita kuullut valiokuntaryhmä myös äänestää ehdokkaan hyväksymisestä. Tälläkin kertaa parlamentaarikot ovat käyneet kiivasta keskustelua useammasta ehdokkaasta, myös Suomen Jyrki Kataisesta, Katainen on ollut paljon kuumemman keskustelun kohteena, mikä median kautta Suomeen on välittynyt melko hyvin menneen kuulemisen jälkeen. Noin sanottu ”paketti” eli sopimus meidän demareiden ja tulevan komission puheenjohtajan Junckerin välillä perustui hänen kymmenen kohdan ohjelmaansa, jossa hän lupasi muun muassa satsata investointeihin ja kasvuun, vastustaa palkkoihin puuttumista sekä huomioida kestävää kehitystä. Huolta meillä demariryhmässä on herättänyt Kataisen asenne, saadaanko työllisyyteen ja kasvuun varmasti luvattuja riittäviä panostuksia. Oikeistoehdokkaista työllisyyskomissaari Thyssen lupasi ajaa sosiaalisia indikaattoreita taloudelliseen ohjauskehikkoon, ja myös Dombrovskis esiintyi demareiden odotukset huomioiden.
Työ ja kiistanaiheet täällä parlamentissa ovat lopulta melko samoja kuin kotona Suomessakin. Nuorisotyöttömyys, päätösten sosiaalinen ulottuvuus, kestävä kasvu ja kehitys, panostukset työpaikkoihin ja hyvinvointiin, sosiaaliturva… tutut ja tärkeät aiheet ovat demariryhmän agendalla myös täällä parlamentissa. Ja väännettävää eli vastustajia löytyy. Parlamentin poliittisten ryhmien jakolinjat ovat tutunlaiset, vaikka ryhmien sisäiset ääripäät ovatkin varmasti kauempana toisistaan kuin suomalaisissa puolueissa. Lähes järjestään päätösluonnoksia vastaan äänestävät niin Kreikan kommunistit kuin Iso-Britannian euroskeptikot yhdessä rintamassa, vastaan äänestäminen on heidän linjansa.

Täydessä työvauhdissa ollaan siis kiinni! Parlamenttiarki pyörii mukavasti. Työtäni voi seurata Twitteristä (@miapetrakumpula) ja Facebookista (http://www.facebook.com/kumpulanatri) ja nettisivuillani (miapetra.fi). Nettisivuiltani löytyy myös kuulumiskirje ja sen
yhteydestä löytyy lista tapaamistani tahoista. Avoimuuden hengessä aiomme listata ja julkaista tapaamiseni myös jatkossa.
Odotan myös terveisiä ja palautetta! Ollaan yhteydessä!

Miapetra Kumpula-Natri