Otto Mantere: Hallituksen puheet koulutukseen panostamisesta eivät ole realistisia

Lomat on lusittu ja on aika palata takaisin sorvin ääreen. Meille opiskelijoille loma on kuitenkin hieman erilainen käsite. Keväällä viimeisen tentin jälkeen opiskelijat kohtaavat jälleen karun arjen. Itse olin onnekas ja sain käydä kesätöissä myös tänä kesänä, ja keräsin hyvin rahaa syksyksi ja kevääksi opiskeluaikoja varten, ja ehkä vanhempien jääkaapille tarvitsee mennä vasta keväällä. Lomailua siis omaan kesääni ei pahemmin sisältynyt. Onneksi kesään sisältyi myös pari vapaata viikonloppua hyvien ystävien kesken hauskojen illanistujaisten merkeissä. On silti todella mahtavaa kesän jälkeen nähdä tutut opiskelijakaverit, ja pukea haalarit jalkaan ensimmäistä kertaa Vapun jälkeen, ja tutustua myös uusiin opiskelijoihin.

Viime keväänä eduskuntavaaleissa korkeakouluopiskelijat esittelivät tavoitteitaan kansanedustajille #koulutuslupaus –kampanjalla. Annoimme ehdokkaille mahdollisuuden poseerata tavoitteidemme kanssa kuvassa, ja julkaisimme kaikki koulutuslupauksen tehneet kansanedustajat nettisivuillamme. Tavoitteina olivat mm. että opintotukea ei heikennetä, koulutuksesta ei leikata ja että koulutus on jatkossakin maksutonta. Tavoitimme ehdokkaat loistavasti, ja tavoitimme jokaisen eduskuntapuolueen puheenjohtajan. Mm. nykyinen pääministeri Juha Sipilä, ja valtiovarainministeri Alexander Stubb lupasivat olla leikkaamatta koulutuksesta. Olimme todella tyytyväisiä kampanjaamme, ja siihen kuinka hyvin tavoitimme ehdokkaat.

Hallitusohjelman julkistus oli kuitenkin meille suuri yllätys. Suuret leikkaukset koulutuksesta ja opintotuesta tulivat täysin puskista, varsinkin edellä mainittujen lupauksien jälkeen. Suomi tarvitsee jatkossakin, ja etenkin vaikeina talousaikoina korkeasti koulutettuja ammattilaisia, ja tutkimus- ja innovaatiotyötä korkeakoulujen ja alueen yritysten kanssa. Leikkaamalla se ei tapahdu, ja tämän vuoksi kampanjoimme leikkauksia vastaan. Myös viidenneksen leikkaus opintotuen kokonaisbudjetista on käsittämätön määrä. Tavoitteena on säästää ja pidentää työuria, mutta näillä säästöillä siinä ei onnistuta. Opiskelijoiden toimeentulon pienentäminen pakottaa opiskelijat töihin, ja hidastaa valmistumista entisestään.

Eilen 7.9. olin SeAMKin lukuvuoden avajaisissa ja juhlapuhujana oli varapuhemies Mauri Pekkarinen. Pekkarinen kertoi, että vaikeita leikkauksia on täytynyt tehdä, ja lohdutti kuitenkin sillä, että osaamiseen ja tutkimukseen ohjataan kärkihankepanostuksista 300 miljoonaa euroa. Itseäni kuitenkin pelottaa, että suuret leikkaukset jättävät nämä hankepanostukset varjoonsa. SDP tekee oikein jättäessään välikysymyksen koulutuksesta, sillä hallituksen puheet kasvun luomisesta eivät ole uskottavia suhteessa koulutusleikkauksiin.

Otto Mantere
Seamkin opiskelijakunta SAMOn puheenjohtaja