Otto Mantere: Kohti puoluekokousta

Viime viikonlopuna SDP:n puoluevaltuuston kokouksessa puheenjohtaja Antti Rinne ilmoitti lyhyesti, että on käytettävissä SDP:n puheenjohtajana myös seuraavalle kolmivuotiskaudelle. Puoluesihteeri Reijo Paananen ilmoitti kryptisesti olevansa työmarkkinoiden käytössä, mutta ilmeisesti hän on myös mahdollisesti käytettävissä SDP:n puoluesihteerinä.

Myös Antti Lindtman, Tytti Tuppurainen ja Tuula Haatainen harkitsevat puheenjohtajakisaan lähtöä. Timo Harakankaan lopullinen kanta ei ole tiedossa. Toivottavasti kaikki ehdokkaat tulevat pian julki, jotta voimme siirtyä nimikeskustelusta linjakeskusteluun.

Ehdokkaita olisi hyvä olla useampi, jotta saamme selkeät vaihtoehdot esille siitä, miten puoluetta tultaisiin johtamaan seuraavat kolme vuotta. Tämän vuoksi toivon puheenjohtajavaalia, ja etenkin sitä, että ehdokkaina Rinteen lisäksi olisivat ainakin Tytti Tuppurainen ja Timo Harakka. Miten SDP:n järjestökoneistoa tullaan uudistamaan seuraavan kolmen vuoden sisällä? Muuttuuko SDP:n poliittiset avaukset? Miten SDP:n oppositiopolitiikkaa tullaan toteuttamaan loppukauden ajan? Nämä ovat kysymyksiä, joihin kaipaan vastauksia. SDP:n kannatus ei nouse puheenjohtajan naamaa vaihtamalla. Tarvitsemme terävämpää oppositiopolitiikkaa ja tulevaisuuteen katsovia avauksia.  Puheenjohtaja- ja puoluesihteeriehdokkaiden pitää käydä tätä keskustelua yhdessä. Näin saamme myös selville, mitä puheenjohtajaehdokkaat odottavat puoluesihteeriltä.

Hanna Kuntsi on avannut puoluesihteeripelin hyvällä ja selkeällä kampanjalla. Hänellä on selkeä visio, millainen puoluesihteeri puolueella tulee olla seuraavan kolmen vuoden aikana. Tuotakin keskustelua on vaan melko vaikeaa käydä ainoana ehdokkaana. Toivottavasti kaikki ehdokkaat avaavat kampanjansa mahdollisimman pian, jotta saamme aikaiseksi avointa ja selkeää keskustelua puolueemme tulevaisuudesta.

Otto Mantere
Ilmajoki