Pakka sekaisin

Elämme poliittisesti mielenkiintoisia aikoja kun Euroopassa soditaan (Ukraina), talouskasvu on lähes nolla, EU:n Venäjä pakotteet ovat voimissaan sekä suomalaisten poliittisten päättäjien möläytykset nostavat päätään. Kaikkialla Euroopassa ja Suomessa tuntuu olevan pakka sekaisin.

Pääministerimme Stubb vähätteli pakotetoimia aluksi mutta on tainnut valjeta niiden merkitys elintarviketeollisuudellemme. Nyt on toinen ääni kellossa ja valtiovallan tukea luvataan ko. teollisuudellemme. Kriisit ja sodat päättyvät aina aikanaan. Sen jälkeen tulemme näkemään vaurioittiko Euroopan Unionin pakotteet elintarviketeollisuutemme vientimahdollisuuksia Venäjälle pysyvästi ja sitä kautta nähtäväksi jää sen vaikutukset elintarviketyöläisten työllisyyteen. Elintarviketeollisuutemme on ollut jo vuosia rakennemuutoksen kourissa, joka ei tarvitsisi enää uusia notkahduksia jos aiomme turvata elintarvikkeiden omavaraisuuden sekä alan työllisyyden.

Suomalaiseen puoluepolitiikkaan tuli jälleen uusia tahroja kun Kokoomuksen politiikan nappulaliiga (Räty ministeri/Männistö 1. kauden kansanedustaja) ja 1. kauden kansanedustaja Pia Kauma antoivat harkitsemattomia lausuntoja julkisuuteen. Ministeri Räty ja kansanedustaja Männistö yrittivät lisäksi härskiä suhmurointia yhteiskunnallisilla viroilla mutta kansanedustaja Männistö perääntyi julkisuuden ryöpytyksessä. Se on toinen asia kenen ”määräyksestä” Stubbin vai Tujusen. Valitettavasti vahinko politiikalle oli jo ehtinyt tapahtua. Katu-uskottavuus näiltä poliitikolta meni sen siliän tien, kun kohun velloessa kiiruhdetaan julkisuuteen sitten sanomaan etten minä nyt ihan tätä tarkoittanut. Kokoomuksen puoluesihteeri Tujuselta on tainnut ote livetä puolueohjauksesta kun mainostoimisto Ellun Kanojen kuviot jo siintelevät mielessä.

Ajat ovat mielenkiitoiset vaalivuoden lähestyessä: tahriintuuko Kokoomuksen puhtoinen puoluekilpi lisää kun tuntemattomat kansanedustajat yrittävät julkisuuteen kovalla oikeistolaisella politiikalla ja siitähän aina kärkäs media riipii otsikoita. Tällaiset irtiotot tekevät hallaa myös aidosti demokratiaan nojaaville puolueille kun kansalaisten yleistävät leimakirveet heiluvat puolueiden ja politiikan tekijöiden yllä. Kansalaisten luottamusta yhteiskunnallisten asioitten hoitamiseen eivät tällaiset tapaukset lisää päinvastoin.

Pentti O. Pohjola

piirihallituksen jäsen