Petri Partanen: Kilpailu ihmisten mielikuvista

Yleinen mediassa esitetty väite on, että palkansaajat lakkoilevat liikaa. Harva muistaa sitä tosiasiaa, että menetettyinä työpäivinä laskettuna tämän vuosituhannen suurimmasta lakosta on vastannut Sellu- ja paperiteollisuuden työnantajat työsulun muodossa vuonna 2005. Jostain syystä myös aina lakoista keskusteltaessa ”kaikenkarvaiset asiantuntijat” kiirehtivät tekemään julkilausumia kaikkien lakkojen laittomuudesta, vaikka länsimaisessa oikeuskäsityksessä vain puolueettomalla tuomioistuimella on valta päättää mikä on laillista tai laitonta.

Eräs puhki kulunut väite koskee myös suomalaisen työn kalleutta. Suomalaisen työntekijän kokonaiskustannus tuntia kohden on kuitenkin halvimmasta päästä rikkaana pidettyjen pohjoiseurooppalaisten maiden joukossa.

Vastikään vaadittiin myös lisää työtunteja suomalaisille työntekijöille, vaikka Suomessa tehdään eniten työtunteja rikkaiden pohjoiseurooppalaisten länsimaiden joukossa. Samaan aikaan meillä on kasvava pätkätyöläisten ja nollatuntisopimuslaisten joukko, jotka mieluusti tekisivät enemmän työtunteja.

Yhteisöveron laskemisen piti tuoda lisää työpaikkoja ja investointeja. MOT-ajankohtaisohjelmassa mainittiin, että Helsingin pörssiyhtiöiden osinkotulojen kasvu saattoi olla viime vuonna yhteisöveron alennuksen verran. Valtion verotuloilla tehdään investointeja infraan, koulutetaan työvoimaa yrityksille ja vaikutetaan verotuksen kautta energian hintaan. Yhteisöveron laskeminen on pienentänyt valtion verokertymää 800 miljoonalla eurolla. Työpaikat ja investoinnit ovat toistaiseksi jääneet tulematta, vaikka Suomi tarjoaa hyvät puitteet yritysten kasvulle ja investoinneille.

Näistä esimerkeistä näemme, että ihmisten mielikuvista käydään mediassa suurta kamppailua. Kaupallisten tuotteiden kaltainen mielikuvamarkkinointi koskee myös työelämän asioita, joissa työnantajajärjestöjen propagandakoneisto muokkaa ihmisten mielikuvia todellisuudesta. Yleisen mielipiteen muokkaus tapahtuu toistamisen kautta, riippumatta väitetyn asian todenperäisyydestä. Palkansaajajärjestöt ovatkin tällä hetkellä alakynnessä taistelussa ihmisten mielikuvista. Pärjääminen tässä taistelussa edellyttäisi uudistumista, ja omien asioiden parempaa tiedottamista kaikissa ikäluokissa, etenkin nuorissa.

Petri Partanen
Kokkola