Petri Partanen: Liika lääkitys tappaa

Hallitus on nyt kertonut askelmerkeistään yhteiskuntasopimuksen kaatumisen jälkeisessä ajassa. Hallituksen mukaan ajat ovat poikkeukselliset ja lääkkeet sen mukaiset. Nyt vain näyttää siltä, että kyseessä on ennemminkin lääkkeiden yliannostus, jonka välitön seuraus tulee olemaan vakava myrkytystila. Tämä on ehkä paras kuvaus miten palkansaajan edustajana voin nykytilannetta parhaiten kuvailla.

LÄNSIMAISEN DEMOKRATIAN HALVENTAMISTA

Hallituksen tehtävä on ohjata taloutta ja veronkantoa omilla päätöksillään, siitä ei varmasti kukaan ole eri mieltä. Yleensä kyllä hallituksen tapana länsimaisissa demokratioissa on ollut tapana ohjata verokertymää verotuksella, eikä puuttumalla kahdenvälisiin sopimuksiin pakkolainsäädännöllä. Hallituksen yksipuoliset pakkolainsäädännöt koskien ylityökorvauksien puolittamista, sairauspäivien karenssia, sunnuntaityönkorvauksen tasoa ja arkipyhien poistamista ovat täysin käsittämättömiä länsimaisessa demokratiassa ja sopimusyhteiskunnassa. Aikaisemmin laki on näissä asioissa tarjonnut minimin, josta on voinut sopia paremmin työehtosopimuksilla. Nyt hallitus tekee lain, että paikallisesti ei voisi sopia näistä asioista paremmin. Jos tämä on laillista, mitä kyllä vahvasti epäilen, niin seuraavaksi voidaan samalla logiikalla säätää maksimipalkkalaki. Perinteisesti diktatuuriset hallitukset ympäri maailmaa käyvät lakeja säätämällä aina ensimmäisenä vapaan ja demokraattisen ammattiyhdistysliikkeen toimintaedellytyksien kimppuun. Hallituksen toiminnalla onkin aika ikävä kaiku kun sen toimintaa peilaa historiaa vasten. Toivottavasti kyse on vain hetkellisestä oikeiston valtahumalasta, eikä pikavoittojen keräämisestä.

OSTOVOIMAN LEIKKAAMINEN TARKOITTAA KONKURSSIAALTOA

Sosiaalisessa mediassa jotkut yrittäjät riemuitsevat palkkojen laskusta, toiset puolustavat työntekijöitään ja uhkaavat maksaa normaalin palkan koko sairausajalta. Käynnissä on historiallisen suuri tulojen uudelleenjako, jossa palkansaajien ansioista leikataan eri arvioiden mukaan noin 2,5-4 miljardia euroa suoraan työnantajille. Positiivisestikin ajatellen SAK:n laskema noin 3% palkan lasku tulee näkymään vähintään saman suuruisena kulutuksen vähentymisenä. Todennäköisesti vielä tätäkin suurempana, koska ensimmäiset alkoivat jo nyt säästämään sukan varteen mahdollista tulevaa yleislakkoa varten. Myös eri henkilöiden ja työaikamuotojen välillä ansionmenetyksen vaihteluväli lienee noin 2-12%, joten tiedossa voi olla jopa inhimillisiä ja taloudellisia ongelmiakin. Jos tämä kaikkinensa tarkoittaa kuluttamiseen yhteensä 5% laskua, on seurauksena liki vastaava hintojen lasku deflaation muodossa. Tätä kuitenkin edeltää konkurssiaalto kysynnän ja tarjonnan etsiessä uutta tasoaan. Tämän voittajina ovat vain ne yrittäjät joilla on lähtökohtaisesti vähiten velkaa. Joka tapauksessa emme tule lähiaikoina näkemään yhtään lisää työpaikkojakaan. Koska kunnallisella puolella vuosityöaika pitenee, voi se tarkoittaa helposti noin kymmenen tuhannen työntekijän irtisanomista. Kymmenen tuhannen työttömän kustannukset valtiolle ja työttömyyskassoille olisivat laskutavasta riippuen 100-200 miljoonaa.

HALLITUKSEN LASKELMAT EIVÄT KESTÄ

Suomen kokonaisveroaste on noin 45%, jolloin verotulojakin jää keräämättä menetetyistä palkkatuloista noin 1-2 miljardia. Kun tähän lisätään yksityisten työnantajien sosiaaliturvamaksua alennuksen kustannukset, tulee tämä maksamaan valtiolle helposti yli 2 miljardia euroa. Hallitus suunnittelee myös palkkatulojen veronkevennyksiä 0,5 miljardin edestä, jolloin puhutaan jo kolmesta miljardista. Tämänkin me veronmaksajat maksamme itse omien palveluidemme heikentymisenä.

Hallituksen talousarvio vuodelle 2016 tuskin tulee kestämään, koska kotimainen kulutus ja säästämisaste laskevat jo nyt, sillä kansalaisilla ei ole mistä säästää, jotta voisi kuluttaa. Tämä on yksi seuraus siitä, että on tehty jo viiden vuoden ajan maltillisia yleiskorotuksia. Kansantalous toimii niin, että jossain vaiheessa loputtomasta nuukailusta tulee itseään ruokkiva kehä. Voimme vain toivoa, että luvatut investoinnit pitävät kansantulon kasvun plussalla, jotta pääsemme tästä nuukailun kehästä pois.

LOPUKSI

Ellei palkansaajien kyykyttämisfilosofia olisi hallituksella niin hyvin verissä, niin se olisi voinut toteuttaa kaiken tarvitsemansa pelkästään verotusta uudelleen kohdentamalla, eikä sorkkimalla työlainsäädäntöä. Hallitus tarvitsee nyt tämän sotkun peittämiseen todella ison sumuverhon. Mediapeliä/sotaa ja kansan vastakkain asettelemista on siis odotettavissa jatkossakin. Se pitää sisällään mm. kansanedustajien ja ministereiden tökeröitä ja epäselviä ulostuloja, jotta lehdissä kirjoitettaisi muustakin kuin itse asiasta, eli 2,1 miljoonan palkansaajan oikeuksien kyykyttämisestä.

Petri Partanen
pääluottamusmies