Petri Partanen: Työmarkkinavuosi 2016

Työmarkkinajärjestöt eivät saaneet aikaiseksi yhteistä ratkaisua hallituksen pakkolakipaketin tilalle. Ja kuka realistisesti sitä odottikaan, koska hallituksen ajamat pakkolait tulevat suoraan EK:n tavoitteista.

Koska hallituksen pakkolakipaketti on EK:n tavoitteiden mukainen, niin miksi se edes aidosti haluaisi neuvotella siihen heikennyksiä. Tämän saman asian huomasi neuvotteluiden edetessä myös SAK, jonka mukaan EK:lta puuttui aito neuvottelutahto.

Nyt pallo on niin sanotusti pelattu keskusjärjestöiltä takaisin hallitukselle. Hallituksella on nyt muutama vaihtoehto.

1. Pakkolait toteutetaan, jolloin se aiheuttaa pahimmillaan poliittisia mielenosoituksia keväällä, ja mahdollisesti lakkoja syksyllä koska liitot vaativat neuvotteluissa pakkolakeja kompensoivia 3-5% palkankorotuksia.
    Tähän vaihtoehtoon kuuluu myös se, että pakkolakipakettien laillisuus punnitaan kansainvälisessä tuomioistuimessa, ja mahdollisuus hävitä siellä on erittäin suuri.
  2. Hallitus peruu pakkolait, koska sitä heiltä odotetaan. Hehän ovat jo muutenkin peruneet vaikka mitä.
  3. Hallitus yrittää vielä ”yhteiskuntasopimusta” syksyllä, koska silloin liittojen työehtosopimukset vanhenevat ja he joutuvat neuvottelemaan joka tapauksessa tulevista vuosista.

Jotta hallitus säilyttää kasvonsa, niin sen ainoa järkevä vaihtoehto on numero kolme, koska vasta silloin keskusjärjestöillä on aitoa painetta tehdä sopimuksia.

Paras vaihtoehto 4.

Paras ratkaisu kuitenkin Suomen kannalta olisi neljäs vaihtoehto, jossa hallitus peruu ensisyksyyn mennessä pakkolakipakettinsa vedoten muodollisesti perustuslaillisiin ja kansainvälisiin sopimuksiin. Näin se ei menettäisi täysin kasvojaan, koska perumiselle olisi jokin syy. Tämä antaisi myös kaikille työmarkkinajärjestöille tasavertaiset lähtökohdat neuvotella mahdollisesti jopa 90% kattavistakin keskusjärjestösopimuksista. Niin sanottu paine olisi riittävä.
Tällä reseptillä syntyisi paras ratkaisu koko Suomelle.

Petri Partanen
pääluottamusmies