Piirihallitus: Työmarkkina-järjestelmä osoitti jälleen toimivuutensa

Ajankohtaista 04:46

Pohjanmaa sos.dem. piirihallitus otti eilen perjantai-iltana Vaasassa pitämässään kokouksessa kantaa saavutettuun eläkeratkaisuun. Piirihallitus muistuttaa, että työmarkkinajärjestelmä osoitti jälleen toimivuutensa.

Pohjanmaan sosialidemokraattien piirihallitus on seurannut surullisena viime aikoina pohjalaislehtien palstoilla porvariedustajien kannanottoja, joilla on pyritty kyseenalaistamaan sopimusyhteiskunnan merkitys. Tehty eläkeratkaisu kertoo, että työmarkkinajärjestelmä näytti jälleen toimivuutensa. Se tuottaa tulosta. Yhteiskunnan vakauden, ennustettavuuden sekä taloudellisen kestävyyden nimissä kyky sopia ja yhteinen tahto toimia on erityisen merkittävää vaikeina aikoina.

Itse eläkeratkaisuun Pohjanmaan sos.dem. piirihallitus suhtautuu myönteisesti.  Uudessa järjestelmässä huomioidaan vihdoinkin pitkän työuran raskasta työtä tehneet. Tämä on täysin uusi elementti suomalaisessa eläkejärjestelmässä. Toiseksi on hyvä, että tulevaisuudessa huomioidaan koko työura eläkekertymää laskettaessa eikä palkansaajan työeläkemaksut enää leikkaa eläkettä. Nuoretkin voivat luottaa eläketurvaansa tulevaisuudessa. Ratkaisulla ei myöskään heikennetä työuransa lopulla työttömäksi jääviä, kun ns. työttömyysputkeen ei puututa.

Pohjanmaan sos.dem. piirihallitus kantaa edelleen huolta ihmisten työssä jaksamisesta sekä erityisesi siitä, että on työtä, josta jäädä eläkkeelle. Vain työelämää kehittämällä jaksamista tukevaan suuntaan, ongelmia ennaltaehkäisten voidaan aikaansaada muutos myös todelliseen eläkeikään.