SDP vahva ykkönen Tradekan vaaleissa myös Vaasan vaalipiirissä

Ajankohtaista 14:29

Osuuskunta Tradekan vaalit järjestettiin posti- ja sähköisen vaalin yhdistelmänä 1-22.3.2016. Vaalissa annettiin yhteensä yli 75 000 ääntä ja vaalien äänestysprosentiksi muodostui 30,4 prosenttia.

Vaaleissa suurimman ryhmittymän aseman Osuuskunnassa säilytti SDP, joka sai 57,7 prosenttia äänistä ja 55 edustajiston 85 paikasta. Toiseksi suurimman ryhmittymän Osuuskunnassa muodostaa jatkossakin Vasemmistoliitto, joka sai 33,9 prosenttia äänistä ja 29 paikkaa edustajistoon. Muista ryhmistä SKP:n kannatus oli 4,7 prosenttia (1 paikka). Muiden ryhmien kannatus ei riittänyt edustajistopaikkaan.

Vaasan vaalipiiristä valittiin Tradekan edustajistoon 5 jäsentä ja 5 varajäsentä. Sosialidemokraatit saivat Vaasaan vaalipiirissä viidestä paikasta kolme. Kaksi muuta paikkaa sai Vasemmistoliitto. SDP keräsi vaalipiirinsä äänipotista 52,7 %. Ehdokkaita Vaasan vaalipiirissä asettivat SDP, Vasemmistoliitto ja Keskusta.

Koko listan ääniharavaksi nousi SDP:n Pohjanmaan piirin puheenjohtaja, vaasalainen oikeustieteen ylioppilas Matias Mäkynen 509 äänellä. Muut edustajistoon varsinaisiksi jäseniksi nousseet sosialidemokraatit olivat valtiopäiväneuvos Markus Aaltonen Seinäjoelta ja erityisluokanopettaja Pirjo Urpilainen Kokkolasta. Varalle edustajistoon valittiin lehtori Riitta Lehtola Seinäjoelta, oikeusapusihteeri Ulla Hellén Pietarsaaresta ja koneasentaja Esa Kant Kokkolasta.

Vaalin tulos on kokonaisuudessaan nähtävissä Osuuskunnan www-sivuilla osoitteessa www.tradeka.fi.