SDP:llä ehdokaslista jokaisessa pohjalaiskunnassa

Ajankohtaista, Yleinen 10:16

Sosialidemokraatit ovat asettaneet 588 ehdokasta Vaasan vaalipiirissä. Kaikissa 40 pohjalaiskunnassa on edelleen mahdollisuus äänestää sosialidemokraattia. Ehdokasmäärä pieneni edellisistä vaaleista. Mm. Kokkolassa ja Vaasassa sai asettaa nyt vähemmän ehdokkaita kuin edellisissä kuntavaaleissa 2012.

Ehdokasmäärämme kasvoi viidessä kunnassa; Kauhajoella, Maalahdessa, Pedersöressä, Teuvalla ja Ähtärissä. Kokkolassa saatiin täysi lista (64 ehdokasta) ja Vaasassa suurin lista kaikista puolueista (84). Seinäjoella päästiin ehdokasmäärässä lähes samalle tasolle kuin viime kerralla (62).

Ehdokkaista naisia on 43,4 % ja nuoria alle 30-vuotiaita 7,8%.

Vaasan vaalipiirin kolmesta maakunnasta Etelä-Pohjanmaalla SDP oli vuoden 2012 kuntavaaleissa neljänneksi suurin puolue 11,7 % kannatuksella, Keski-Pohjanmaalla toiseksi suurin 15,9 % kannatuksella ja myös Pohjanmaan maakunnassa toiseksi suurin 14,7 % kannatuksella.

SDP:n tavoitteena on olla kuntavaalien jälkeen Suomen suurin puolue. Tämä tarkoittaa sitä, että myös Vaasan vaalipiirissä sosialidemokraattien tulee kasvattaa kannatustaan. Tähän työhön lähdemme nyt täysillä.

– Tapaamme ihmisiä turuilla ja toreilla, sosiaalisessa mediassa ja ennakkoluulottomillakin tavoilla. Tarkoituksenamme on tehdä SDP:stä suurin puolue kuntavaaleissa ja näyttää maan hallitukselle, että suomalaisen koulutuksen, terveydenhuollon ja työllisyyden alas ajaminen ei käy. Sen sijaan on lähdettävä kehittämään digitaalista hyvinvointivaltiota, jossa kaikki pidetään mukana. Tervetuloa kampanjoimaan tärkeiden asioiden puolesta, toteaa SDP:n Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Matias Mäkynen.