SDP:n uusi kansanedustaja Maria Tolppanen: Olen työväen tyttö

Ajankohtaista 11:54

Maria Tolppanen

Elämä on täynnä valintoja, helppoja ja vaikeita.

Omalla kohdallani olen käynyt viimeisten viikkojen ja kuukausien ajan pohdintaa siitä, mihin politiikassa uskon ja miten parhaiten voin toteuttaa sitä politiikkaa, jonka takana voin seistä. Sen tuloksena olen päättänyt liittyä Sosialidemokraattiseen puolueeseen ja pyytänyt saada liittyä Sosialidemokraattiseen eduskuntaryhmään.

Tulin eduskuntaan vuonna 2011 Perussuomalaisten kansanedustajana. Viiteen vuoteen on mahtunut ylä- ja alamäkiä. Tosiasia on, että olen pettynyt Perussuomalaisten hallituksessa tekemiin ratkaisuihin enkä näe, että tähän olisi tulossa muutoksia. Olen joutunut yhä useammin toteamaan, että Perussuomalaisten hallituksessa tekemät ratkaisut eroavat niistä lupauksista, joita olen äänestäjille vaaleissa antanut.

Yksi konkreettinen esimerkki on työttömiltä leikkaaminen. En usko, että työttömiltä leikkaaminen synnyttää yhtään työpaikkaa. Tämän ristiriidan takia olen viettänyt useamman unettoman yön ja käynyt oman Jaakobin painini. Koen, että en voi enää tätä politiikkaa hyväksyä. Haluan, että voin katsoa itseäni peiliin rehellisenä itselleni ja omille ajatuksilleni.

Olen aina ollut pohjimmiltani työväen tyttö. Olen tullut politiikkaan antaakseni äänen niille, joiden oma ääni ei kuulu ja olen aina ollut pienen ihmisen puolella. Perussuomalaisissa pienen ihmisen puolustaminen kävi mahdottomaksi. En voinut hyväksyä sitä, että entinen puolueeni takaa politiikkaa, jolla heikennetään työntekijöiden työehtoja ja kohdellaan kaltoin yhteiskunnan kaikista heikoimpia.

Kysyin itseltäni, voinko minä, työväen tyttö, olla hiljaa ja tukea tällaista politiikkaa. Rehellinen vastaukseni on, että en voi. Mieleeni tuli myös Timo Soinin toteamus: ”Jos itsensä pettää, mitä jää jäljelle?” Myös tämä kysymys auttoi minua tekemään ratkaisun. Vaikka ajatus ja päätös kypsyivät hitaasti, viimeisen vuoden aikana minulle kävi täysin selväksi, että Perussuomalaiset ei ole työväenpuolue. Minulle Sosialidemokraatteihin liittyminen on arvovalinta.

Olen iloinen, että saan jatkaa työtä pienen ihmisen puolesta Sosialidemokraattisessa puolueessa. Koen, että SDP:n riveissä voin parhaiten toimia niiden asioiden puolesta, joiden takia ihmiset minuun vaaleissa luottivat. Tiedän, että Sosialidemokraateissa on paljon ihmisiä, jotka ajattelevat maailman menosta samalla tavalla kuin minä.

Päätökseeni ei liity mitään erityistä dramatiikkaa. Olen kiittänyt entisen ryhmäni kollegoja ja kertonut, että jatkan työtäni Sosialidemokraattien riveissä. Vaikka tämä prosessi on ollut pitkä ja aiheuttanut jopa unettomia öitä, tiedän, että tämä oli ainoa oikea päätös.

Maria Tolppanen
kansanedustaja (sd.)

Marian kuva: Johannes Jansson (NN – norden.org)