Sini Karjalainen: Lintukoto ja kuinka se säilytetään

Ranskan tuhoisimmasta terrori-iskusta sitten toisen maailmansodan on kulunut nyt muutama päivä. Ensireaktio Daeshin kauheisiin terrori-iskuihin on ollut käpertyä itseensä, työntää pää pensaaseen ja sulkea silmät pahalta maailmalta, ehkä myös kostaa.

Terrorismi ei kuitenkaan lopu pommittamalla, kaventamalla ihmisoikeuksia tai pystyttämällä aitoja. Päinvastoin. Nyt jos koskaan tarvitsemme solidaarisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä kykyä nähdä toisten hätä ja vastata siihen. Sitä paitsi primitiivistä ensireaktiota totellessamme toimisimme juuri niin kuin jihadistit haluavatkin ja olisimme ihmisoikeusloukkauksinemme samalla puolella kuin terroristit.

Maailma ei valitettavasti pysähdy eikä lintukotomme säily siten, että vain oikein kovasti toivomme pahuuden katoavan. Daeshin lietsoman pelon, kaaoksen ja kidutuksen uhreina elää liikkeen hallitsemilla alueilla mm. Libyassa, Syyriassa ja Irakissa tälläkin hetkellä noin kahdeksan miljoonaa ihmistä. Ja miljoonat ihmiset noilta alueilta ovat lähteneet, jättäneet kotinsa ja kaikkensa kun eivät kestä joka päivä samanlaista kauhua, mitä Pariisissa juuri tapahtui. Onnekkaimmat pakenijoista ovat päässeet Frontexin partioinneista, mm. Libyan kanssa tehdyistä ihmisoikeuksien vastaisista käännytyssopimuksista ja EU:n ulkorajoille pystytetyistä 235 kilometrin piikkilanka-aidoista huolimatta Eurooppaan turvapaikkaa hakemaan.

Terroristijärjestöjen, kuten Daeshin, Al-Qaidan, Boko Haramin ja Hamasin tarkoituksena on kylvää pelkoa, horjuttaa vallitsevia yhteiskunnallisia demokraattisia rakenteita ja saada yhteiskunnat taipumaan heidän mielipuolisen vallan alle. Niin kauan kuin me suljemme silmämme, leikimme että kaikki on hyvin kun rajat ovat kiinni ja jatkamme nykyistä elämänmenoamme, terroristijärjestöt jatkavat vääjäämätöntä levittäytymistään kunnes Pariisista tulee meidänkin jokapäiväämme.

Miten se estetään? Konkreettisia toimia, joilla terrorismilta saadaan kitkettyä kasvualusta, on köyhyyden torjuminen sekä tasa-arvon ja rauhan edistäminen kaikilla yhteiskunna tasoilla. Kehitysyhteistyömäärärahat pitää nostaa vähintään 0,7 % BKT:stä ja kohdistaa niitä eritoten koulutukseen ja paikallisdemokratian kehittämiseen. Suomen on mahdollista profiloitua myös puolueettomana rauhanvälittäjänä neuvottelijan ja turvaajan asemassa.

USA:n ja sen liittolaisten taas on lakattava rahoittamasta, aseistamasta ja kouluttamasta terroristijärjestöjä. EU:n tulee lisätä laillisia reittejä tulla Eurooppaan ja helpottaa turvapaikan hakemista jo lähtömaasta sekä velvoittaa Frontexin partioita pelastamaan merellä hädässä olevia ihmisiä.

Suomen hallituksen on myös syytä perua tekemänsä hatusta vetäisemänsä kestävyysvajevatulointinsa mukaiset ihmisarvoista elämää rajoittavat, köyhyysrajan alle tiputtavat miljardien leikkaukset vammaispalveluihin, päivähoitoon, perusturvaan, työllisyyteen ja koulutukseen. On myös luovuttava suunnitelluista yksityisyyden suojaan kuuluvasta tietoliikenteen urkinnasta ja muista kansalaisten perusoikeuksia rapauttavista toimista, joiden keppihevosena terroritekoja nyt käytetään. Noilla teoilla ei terroristeja pysäytetä, luodaan vain epävarmuutta, vihaa ja eriarvoisuutta, joka on oiva kasvualusta viharikoksille ja terrorismille.

Suomalainen yhteiskunta ja koko maailma tarvitsee ennen kaikkea päättäjiä, jotka pitävät ihmisoikeuksia kaiken perustana ja ihmisiä jotka niiden eteen töitä tekevät.

Sini Karjalainen
Mustasaari