Sini Karjalainen: Talkkari vaihtaa alkkarit

Vanhukset ovat tämän hetken valtaa pitäville eli hallituksessa istuville Kokoomukselle, Keskustalle ja Perussuomalaisille muiden tarvitsevien kanssa pelkkä rahanreikä. Vai mitä pitäisi ajatella siitä, että iäkkäämmille ihmisille ei jatkossa tarjota apua edes syömisessä, juomisessa, sängystä ylös nousemisessa, vessassa käymisessä tai kävelemisessä saati lääkityksessä ammattitaidolla?

Ikäihmisten lisäksi työntekijät ja heidän ammattitaitonsa on päätynyt hallituksen arvotonta roskaa-koriin. Vai onko se kenties arvostamista, että elämän ehtoopuolella olevien ihmisten hyvän elämän edellytysten turvaamista pitäisi tehdä entistä pienemmällä rahalla, huonolaatuisemmalla koulutuksella, vähemmillä ja uupuneimmilla käsipareilla ja niin kiireellä, ettei ammattitaitoisesti ja eettisesti työtä pysty millään tekemään?

Arvostuksen ja inhimillisyyden puute sekä hoitajia että vanhuksia kohtaan näkyy koulutusleikkausten, soten, palvelumaksujen nousun sekä lääkkeiden omavastuun kallistumisen lisäksi siinä, että hallitus tulee laskemaan hoitajamitoitusta. Hoitajamitoitus tosiasiallisesti laskee, vaikka hallitus ilmoittikin sen viime viikolla peruvansa. Hoitajamitoitusta ei lasketa käsipareilla määrässä per vanhus, vaan hoitajamitoituksen lasku tapahtuukin muita reittejä.

Hallitus on nimittäin joustavoittamassa kelpoisuusehtoja. Selvällä suomen kielellä tämä tarkoittaa sitä, että vanhustenhoitajiin lasketaan ammatti- ja korkeakoulutettujen lisäksi jatkossa myös sekä kouluttamattomia että lyhyen koulutuksen saaneita. Hoitajamitoitukseen lasketaan myös hallinnollisia tehtäviä hoitavia, ulkoiluttajia ja ruokahuollon työntekijöitä. Kun lisäksi laitoshuoltajien, entiseltä nimeltään sairaala-apulaisten, koulutus nykymuodossa lopetetaan ja liitetään samaan tutkintoon kiinteistöpalvelualan kanssa, niin alkkarit saattaa tosiaan vaihtaa sitten se talkkari jatkossa. Kaikki kunnia todellakin kiinteistöhuoltajille, mutta heidän koulutukseensa ei kuulu jatkossakaan sairaalahygieniaa, potilaan kohtaamista, ruokahuoltoa tai aseptiikkaa hoitotyöstä puhumattakaan. Näiden koulutuksien yhdistäminen siten, miten nyt on aiottu, rapauttaa laitoshuoltajien sairaalassatyöskentelyn osaamista.

Hoitajamitoituksen tosiasiallisen laskun seurauksena vanhusten mahdollisuudet pitkän elämänsä päätteeksi saada heille tärkeää, jopa elintärkeää apua oikeaan aikaan turvallisesti ja ammattitaidolla, heikkenee oleellisesti. Mummomme ja vaarimme ovat ansainneet paremman kohtelun.

Sini Karjalainen
Mustasaari