Tarja Tenkula: Arkkitehtuuri on vientituote

Kun parikymmentä vuotta sitten lähdin Seinäjoelta Helsinkiin töihin, ymmärsin jollakin tavalla Alvar Aallon suunnitteleman kulttuuri- ja hallintokeskustan henkisen merkityksen kotikaupungilleni. Sen tärkeys itselleni korostui, koska tiesin isäni Pentti Tenkulan olleen sen ajan päättäjiä, jolloin pieni kaupunki pystyi tällaiseen isoon päätökseen.

On kuitenkin myönnettävä, että vasta ollessani Helsingissä useissa keskeisissä luottamustehtävissä, mm. kaupunginhallituksessa ja seuratessani kaupunkisuunnittelulautakunnan työtä aloin tajuta Alvar Aallon tekojen kansainvälisenkin merkityksen. Finlandia-talo tehtiin Etykin tärkeäksi tapahtumapaikaksi ja rakennukseksi, joka viitoitti Suomen tietä eurooppalaisuuteen ja EU:hun. Tarttuminen Akateemisen kirjakaupan ja monen muunkin Helsingissä olevan Aalto-rakennuksen ovenkripaan muistutti minua Lakeuden Rististä ja sinisestä kaupungintalostamme.

Palattuani takaisin kotikaupunkiini ja saatuani tärkeitä luottamustehtäviä kuten eduskuntaehdokkuuden ja kirkkovaltuuston jäsenyyden olen tuntenut iloa siitä, että täällä on pidetty hyvää huolta Aallon rakennuksista. Kun väkiluvun kasvaminen teki kirjaston pieneksi, on täällä onnistuttu lisätila hoitamaan Apila-rakennuksella niin, että se ilman riitaa sopii maailmankuulun Aalto-keskuksen viereen.

Sain Helsingissä ollessani toimia yhteistyössä arvostettuna pääministerinäkin olleen Paavo Lipposen kanssa. Hän on perehtynyt arkkitehtuurin maailmaan ja tapasi sanoa, että arkkitehtuuri on ollut pitkään Suomen merkittävin vientituote. Lipponen korosti aina Alvar Aallon suurta merkitystä ovien avaajana muille arkkitehdeille kun maailmalle on lähdetty. Tyytyväisenä olen havainnut, että Seinäjoesta on tullut kansainvälisten Aallon tutkijoitten kohtauspaikka ja että Markus Aaltosen johtama Alvariania muistuttaa meitä siitä, että menneiden sukupolvien luoma Aalto-keskus on todella jotakin suurta.

Uutena kirkkovaltuutettuna olen iloinen myös siitä, että Lakeuden Risti on kaupunkimme merkkirakennus. Sen korostaminen ei saisi jäädä vain kaupungin asiaksi, vaan myös seurakunnan tulisi vahvasti olla mukana maamerkkiään markkinoimassa.

Eduskuntavaalikeskusteluissa arkkitehtuuri ja kulttuuriasiat mielletään vähäpätöisimpien asioiden joukkoon. Kuitenkin se on erittäin tärkeä vientituote. Tärkein, on Lipponen sanonut.

Tarja Tenkula
eduskuntavaaliehdokas