Tarja Tenkula: Löytyykö meiltä vielä tulevaisuususkoa?

Poliittista keskustelua seuratessa tuntuu, että talouselämän asiantuntijat sekä Suomen hallitus kilpailevat pessimistisen sanoman levittämisessä. Pitää vain karsia ja säästää. Uhkakuvia maalataan kilpaa. Onko tulevaisuuteen uskominen kadoksissa? Tulevaisuuteen uskovia pidetään utopisteina?

Tuntuu uskomattomalta, ettei eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan työtä ole enempää käytetty hyväksi tulevaisuutta mietittäessä. Valiokunnan useat lausunnot, parikymmentä raporttia ja erityisesti tulevaisuusmietintö ansaitsisivat tarkempaa tutkimista ja käyttöä tulevaisuuden vaihtoehtoja mietittäessä. Valiokunnassa on tutkittu mm. uutta oppimista, hyvinvointivaltion kestävyyttä, radikaaleja teknologioita, kansainvälistymistä ja hallinnonalojen yhteistyön esteiden poistamista.

Kunnossa oleva talous on tärkeä jokaiselle ihmiselle, julkiselle tai yksityiselle yhteisölle. Julkisella sektorilla on nyt tärkeää rakenteiden kriittisen tarkastelun lisäksi mm. tulevaisuusvaliokunnan ehdottama hallinnonalojen välisten raja-aitojen purkaminen ennakkoluulottomilla kokeiluilla, niin että me tavalliset kansalaiset saisimme oikeaa palvelua oikeaan aikaan ja mahdollisimman taloudellisesti. Tarvitsemme lisää matalan kynnyksen neuvontaa, yhden luukun periaatetta ja osallisuutta. Uudet tavat toimia tuovat julkiselle taloudelle säästöjä.

Tiedämme, että luottamus poliittiseen järjestelmäämme on vähentynyt jo pitkään. Tarvitaan pessimismin sijaan uskon luomista tulevaisuuteen. Tarvitsemme hyvää johtajuutta ja uutta osallisuutta: tulevaisuudesta laadittujen selvitysten kunnon arviointia ja toteutusta yhdessä.

Nyt jos koskaan tarvitsemme tulevaisuuden uskoa ja ennakkoluulottomia tekoja. Ne johtavat myös talouden positiiviseen kierteeseen. On hyvä varautua. Mutta on viisautta myös kannustaa.

Tulevaisuuden tutkimus sai eniten EU-rahoitusta, mikä onkin tärkeää. Me tarvitsemme tutkimusta ymmärtääksemme nopeasti muuttuvaa maailmaa. Tulevat muutokset ja niiden heijastukset ovat isoja. Esimerkiksi erilaiset PAN- epidemiat (Lintu-influenssa, SARS jne) sekä Euroopan pakolaisaalto.

Turvallisuuden tunnetta tai luottamuksen tunnetta ei voi ostaa. Turvallisuuden tunne perustuu paljolti siihen, että voi luottaa tulevaisuuteen. Turvallisuus on kivijalka, jonka päälle ihminen rakentaa omaa ja perheensä tulevaisuutta. Turvallisuus on perusta, jonka varaan rakennetaan ihmisarvoa kunnioittavaa yhteiskuntaa. Turvallinen yhteiskunta on turvallinen omille ja vieraille.

Pidetään huolta siitä, että me itse ja lapsemme näemme mahdollisuuksien valot. Olkaamme ihmisiä myös turvaa täältä hakeville ihmisille.

Tarja Tenkula
piirin varapuheenjohtaja