Tarja Tenkula: Onko perheen yhteinen aika ylellisyyttä?

Tänä päivanä lähes kaikki lapset ovat toivottuja ja odotettuja lapsia. Samalla heihin kohdistuu valtavat toiveet, unelmat ja täyttymättömät haaveet. Jokaisen sukupolven odotetaan saavan ”paremman elämän” kuin edellinen. Sodan jälkeiset sukupolvet ovat saaneetkin materiaalisesti vauraamman yhteiskunnan kuin edelliset. Onko materiaalinen hyvinvointi tärkeintä?

Pienten lasten vanhemmat joutuvat kestämään samaan aikaan monta painetta: asuntouraa, työuraa ja lapsiuraa. Perheen yhteinen aika on kortilla ja siitä tuleekin helposti suorituskeskeistä. Alle kolmivuotiaiden lasten isät tekevät tutkimusten mukaan eniten ylitöitä, joten yhteinen ateria perheen kesken on monille luksusta. Pienillä perheillä ei välttämättä ole arjen tukiverkkoja ympärillään lastenhoidon, kaupassa käynnin tai lasten harrastuksiin viemisissä. Ei siis ihme, että yli puolet alle kolmivuotiaiden lasten perheistä eroaa. Tämä on mielestäni vakava yhteiskunnallinen ongelma. Avioeron jälkeen vanhemmuuden tasapainoinen hoitaminen väistämättä vaikeutuu.

Tämän päivän ongelmista suurin on läsnä olevan ajan puute. Siitä kärsivät erityisesti lapset, nuoret ja vanhukset. Perheen yhteisen ajan ostamiseen kaikilla ei ole varaa. Kiireellämme annamme lapsillemme kuvan, että he eivät ole tärkeitä. Kaikki muut asiat ohittavat heidät. Vanhempien riittämättömyyden ja piinaava huono omatunto saattavat viedä iloa yhteisistä hetkistä. En siis ihmettele, että nuorten elämän näköalattomuus näkyy tutkimuksissa. Meillä on paljon hyvin menestyviä, jotka osaavat unelmoida ja nähdä elämänsä tärkeäksi. Huolestuttavaa kuitenkin on, että joka neljäs opiskelija on masentunut. Masennuksen takana on usein riittämättömyyden tunne. Nuoret eivät riitä itselleen. Masennusta hoidetaan usein alkoholilla, mikä yleensä vain pahentaa olotilaa.

Uutismaailma syytää meille uutisia kestävyysvajeesta, hyvinvointiyhteiskuntamme rapautumisesta, eläkkeiden leikkauksista, jotka kaikki tulevat juuri nuortemme harteille. Me rahan perässä juosseet vanhemmat jotka halusimme hyvää lapsillemme – veimmekö todellisuudessa pohjan pois nuorten tulevaisuuden uskolta?

Nuorten arvotutkimukset antavat onneksi lohduttavan viestin. Nuoret arvostavat enemmän aikaa kuin rahaa. Monet ovat huomanneet, että raha ei välttämättä tuo onnellisuutta, siksi he arvottavat ajan ja itsensä toteuttamisen hyvän elämän arvoiksi. Minimalistinen elämä voidaan nähdä vaihtoehtona ”tavarataivaalle”. Tällöin tavaramaailma ei hallitse ajattelua vaan aikaa jää yhdessä oloon ja yhteisöjen rakentamiseen.

Tarja Tenkula

ka