Tarja Tenkula: Piispat avaavat kirkot kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille

Olen iloinen, kun Suomen ev.lut. piispat ovat päättäneet lähteä yhteiskunnan korjaustalkoisiin.

Piispojen näkyvä esiintyminen kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden puolustajina on loistava asia. Kielteisten turvapaikkapäätösten lisääntyessä seurakuntien on pohdittava rooliaan turvan tarjoajana. Huoli paperittomien määrän kasvusta on olemassa.

Helsingin hiippakunnan piispa Irja Askolan mukaan kirkot ovat kautta vuosisatojen tarjonneet suojaa ja turvaa sitä tarvitseville. Tämä periaate ei Askolan mukaan ole myytävissä. Maamme kiristynyt lainsäädäntö on inhimillisesti kohtuuton ja sivistysvaltiolle sopimaton. Tässä tilanteessa on haettava viisaita, luovia ratkaisuja sekä lähdettävä dialogiin päättäjien kanssa.

Kuopion hiippakunnan piispan Jari Jolkkosen mukaan kirkon pitää vaikuttaa siihen, että turvapaikanhakijoita koskevat määräykset säädetään oikeudenmukaisiksi ja niitä sovelletaan inhimillisesti.

Piispat kävivätkin neuvottelua sisäministeri Paula Risikon kanssa, miten todelliseen ongelmaan voidaan puuttua. Suomalaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan voi syntyä tilanne, että meillä on joukko ihmisiä jotka eivät saa asuntoa, eivät pääse töihin, lapset eivät pääse kouluun jne. Nämä nuoret ja monesti myös lapset ovat ihmiskauppiaille helppoja saaliita. Tätäkö me haluamme?

Vetoan Suomen hallitukseen nopeasti käsitellä turvapaikka-lakiesitystä uudelleen. Olen ylpeä piispojen liikkeelle lähdöstä!

Tarja Tenkula
Seinäjoki