Tarja Tenkula: Tätäkö hallitus haluaa – omaiset hoitamaan läheisiään hoitokoteihin iltaisin ja viikonloppuisin?

Helsingissä tänään perjantaina 18.9.15 mieltään osoittavat palkansaajat ja työttömät joutuivat taistelemaan sekä hallituksen esittämien eriarvoistavia leikkauksia vastaan että katsomaan löytyykö rohkeita itsensä  likoon laittavia aktiiveja, jotka sitkeästi uskaltautuvat rankkasateeseen. Todellista suomalaista sisua on se, että mieltä lähdetään osoittamaan vaikka rankkasateeseen!

Sipilän hallituksen esittämät mm. sunnuntailisien leikkaukset kohdentuvat ikävästi yhteiskuntaamme koossa pitäviä ammattiryhmiä kohtaan, kuten poliisi, hoitoala ja pelastustoiminta. Yhteiskuntarauha perustuu juuri näiden ammattiryhmien varaan, koska nämä ryhmät ottavat vastaan ihmisten pahoinvointia. Syvä huoleni onkin se, että juuri nämä ammattiryhmät joutuvat maksamaan suurimman laskun valtion velkaantumisesta. Tässä voisi puhua jo kaltoin kohtelusta!

Mikäli ilta-, yö- ja viikonloppulisät poistetaan hoitoalalta, sen vaikutukset saattavat vaikuttaa koko rakenteeseen. Lisien poistaminen vaikuttaa suoraan innokkuuteen työskennellä iltaisin, viikonloppuisin ja öisin. Rekrytointi ongelma saattaa johtaa siihen, että omaiset joutuvat hoitamaan läheisensä ruokahuollon, puhtauden ja WC:ssä käynnit aina iltaisin ja viikonloppuisin. Etelä-Euroopassa perheet hoitavat perushoidon sairaaloissa. Siellä sairaanhoitajat hoitavat vain sairaanhoidolliset tehtävät. En usko, että Suomi on valmis tähän rakenteelliseen muutokseen.? Tai sitten se edellyttää laajaa työnjakamista niin, että 6h työpäivät ovat mahdollisia (ei työajan pidennys). Työssäni osastonhoitajana kohtasin todella väsyneitä omaisia, jotka olivat sinnitelleet sairaan läheisensä kanssa pitkään kotona. Mikäli heiltä edellytettäisiin osallistumisesta läheisensä hoitoon vielä sairaalassa, potilasmäärä tuplaantuisi.

Sipilän puheet työajanpidennyksestä ovat tuottavuuden näkökulmasta oikeita. Ongelmana on ainoastaan se, että se jättää työttömät ulkopuolelle. Siksi työnjakaminen olisi mielestäni ainoa oikea ratkaisu kestävyysvaje ongelmaan. Tällöin tunne siitä, että kaikki jakavat saman pelastusveneen onnistuu. Työttömät osallistuvat omalla työpanoksellaan ja nyt pitkiä työpäiviä tekevät saavat helpotusta työtaakkaansa.

Poliisit, hoitajat ja pelastuslaitoksen työntekijät ovat kuuluneet tähän asti. ns. keskiluokkaan. Sipilän esittämällä mallilla heistä tulee hetkessä matalapalkka ammatteja, mihin tehtäviin nuoria ei saada jatkossa houkuteltua. Onko tulevaisuuden kuva tässäkin se, että yksityiset vartiointiliikkeet hoitavat poliisin suojelu tehtäviä. Ja yksityissairaalat palkkaavat paremmalla peruspalkalla hoitajia, mihin hoitoon pääsee joko rahalla tai sopivalla vakuutusmaksulla. Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskuntamme saattaa purkautua nopeastikin, mikäli sen turvarakenteita horjutetaan.

Toivon hartaasti hallitusta etsimään rakentavia esityksiä tulevana viikonloppuna, että Suomi laiva pysyy koossa ja kaikki sen matkustajat mukana.

Tarja Tenkula
Seinäjoki