Toive Tynjälä: Etelä-Pohjanmaa ja Venäjä

Kautta aikain Venäjää ei ole tunnustettu Etelä-Pohjanmaalla sille tasolle, jolle se kuuluisi. Heti sodan jälkeen kyllä riennettiin jäseneksi ja johtopaikoillekin Suomi-Neuvostoliitto-seuraan. Neuvostoliiton hajottua ja jo sitä ennen porvarismieliset pikku hiljaa erosivat tästä seurasta. Ei onneksi kaikki.

Nyttemmin Suomi-Venäjä-seura on saanut aivan uusia ystäviä elinkeino-, matkailu- ja kulttuurielämästä. Jäsenmäärä Etelä-Pohjanmaan kattavassa Seinäjoen seudun osastossa on kasvanut ilman jäsenkampanjoita.

Venäjä-osasto on ahkeroinut saadakseen Velikij Novgorodin alueesta yhteistoiminta-alueen Etelä-Pohjanmaalle. Tästä työstä kiitos kuuluu kahdelle seinäjokelaistoverille Mauno Rajalalle ja Antti-Kustaa Rankoselle.

Novgorodista saapuu heinäkuulla korkeatasoinen delegaatio tutustumaan maakuntaan, tangoihin ja asuntomessuihin. Samalla allekirjoitetaan aiesopimus Novgorodin ja Seinäjoen alueiden yhteistoiminnasta pitkälle tulevaisuuteen. Seinäjoella on kynät teroitettuna allekirjoitusta varten.

Etelä-Pohjanmaalta vietiin ennen EU-pakotteita runsaasti elintarvikkeita jo Neuvostoliittoon ja sittemmin Venäjälle, Moskovan olympialaisista lähtien. ETLA on äskettäin selvittänyt pakotteiden vaikutusta Suomen vientiin.

Suomen tavaravienti on supistunut viime vuosien aikana peräti 44 prosenttia. Ukrainan kriisi ja pakotteet ovat voimistaneet viennin laskua. Pakotteilla on ollut erityisen suuri vaikutus etelä-pohjalaiselle elintarviketeollisuudelle ja sen kannattavuudelle. Vielä jokunen vuosi sitten Venäjä oli Suomen suurin vientimaa, ei enää.

Ainakin Ilmajoella ja Kauhajoella on löydetty vientitavaroita täyttämään tätä pakoteaukkoa. Kun elintarvikkeita ei saa viedä, viedään sellaisia tehtaita, joilla venäläiset itse voivat omassa maassaan valmistaa elintarvikkeita.

Ilmajoella toimiva JPT-Industria Oy haki äskettäin lehti-ilmoituksella lisää työväkeä palvelukseensa, uskoakseni juuri Venäjän kaupan lisääntymisen vuoksi. Tietojeni mukaan tämän firman johtoa vähän väliä vierailee Venäjällä. Kansainvälinen firma saa Ilmajoelle silloin tällöin vierailijoita eri puolilta maailmaa.

Kauhajoella on jo pidempään toiminut ”tehtaita valmistava” Kometos Oy, johon takavuosina kävi tutustumassa Novgorodin delegaatio, joka samalla teki perunakaupat Suupohjan tuottajien kanssa.

Kauhajoella valmistetaan muun muassa teurastamoja ja lihanjatkojalostuslaitoksia, mobile-teurastamoja, kalankäsittelylaitoksia sekä marjojen ja vihannestenkäsittelylaitoksia. Näitä tarvitaan eri puolilla maailmaa, myös Venäjällä.

Palaan vielä kulttuuriin ja matkailuun. Matkailun kautta myös kulttuurivaihto lisääntyy. Viime syksynä Novgorodin kulttuurimatkan aikana etelä-pohjalaiset taiteilijat esiintyivät sikäläisten filharmonikkojen kanssa täysille saleille. Vastavierailu tulee todeksi parin kuukauden kuluttua Seinäjoen Tangojen yhteydessä. Tangokonsertti on Tangojen sunnuntaina 10.7.2016, valtaisa konsertti yhteistyössä kaupunginorkesterin ja Novgorodin taitajien kanssa. Solisteina on venäläisten lisäksi Johanna Debreczeni ja Risto Nevala. Korkeatasoiseen venäjäkulttuuriin on mahdollisuus tutustua, kun Kalevala-aiheinen baletti saapuu Seinäjoelle 6.10.2016. Tämä Moskovan nuori baletti saapuu jo toistamiseen Seinäjoelle.

Matkailusta voi tässä lopuksi vielä todeta, että kesäkuussa Pohjanmaalta matkataan Kostamukseen ja Uhtualle viiden päivän kiertueelle kotimajoituksin. Perillä Uhtualla vietetään räiskyviä Praasniekkajuhlia.

Suomalais-venäläinen kauppakamari pitää meidät ajan tasalla Venäjän kauppasuhteissa. Matkailun ja kulttuurin asioissa on hyvä seurata Seinäjoen seudun Venäjä-osaston toimintoja ja osallistua kulloinkin edessä oleviin tapahtumiin.

Toive Tynjälä
Ilmajoki