Toive Tynjälä: Lindströmin tuskainen taival

Työministeri Jari Lindström (ps.) ei varmaan tiennyt, mihin pestiin ryhtyi ottaessaan vastaan työministerin tehtävät. Vennamolaiset, nykyisin soinilaiset ovat kautta aikain toitottaneet sitä, miten helppoa työttömyys Suomen maasta on nitistää. SMP:n aikoihin Urpo Leppänen Sorsan IV hallituksessa 80-luvulla lupasi poistaa sen hetkessä, mutta toisin kävi.

Nyttemmin Perussuomalaiset ovat niin innoissaan kaikessa, jopa Kreikka-asiassa, etteivät he näe totuutta silmissään. Eivät edes muista, mitä muutama kuukausi sitten tuli luvattua. Näillä katteettomilla lupauksilla ja Soinin verbaaleilla kyvyillään Persut upottivat vastuulliset sosialidemokraatit opposition suohon.

Suomen kansa hurrasi, kun Soini lupasi saatella Kreikan taloudellisiin syövereihin ja niittasi uudet tukipaketit alimpaan helvettiin. Mutta miten siinäkin kävi ?

Jutta Urpilainen aikanaan piti kiinni Kreikan tukipakettien takaisin maksamisen totuudesta, mistä Soini ja kumppanit ivasivat Juttaa ja kaikkia sosialidemokraatteja.

Mutta tuohon nykyviisaan työministerin tuskaiseen taipaleeseen. Hän selittelee ja syyttää edeltäjiään suurten rahojen käyttämättömyydestä. Meillä on jatkuvasti ollut ongelmana, että vuoden lopussa huomataan jossain olevan rahaa käyttämättä ja jossain toisaalla raha on loppu, kertoo työministeri julkisuudessa. Hän vetoaa tiukasti yhteiskuntasopimuksen syntymiseen. Mitenkähän tuon tiukkuuden laita olisi, jos Lindström yhä olisi ison tehtaan luottamusmiehenä ja/tai työttömänä ?

Mielenkiintoinen lupaus häneltä on 110 000 uutta työpaikkaa neljässä vuodessa, ei sentään muutamassa kuukaudessa. Kunhan vain yhteiskuntasopimus, muut rakenteelliset muutokset ja panostukset elinkeinoelämän puolelle toteutuvat. Onhan siinä työministeriöllä ja hallituksella tehtävää. Tuleekohan minun ja muiden demarien muuta toivoa kuin onnistumista.

Mitä tulee työajan pidennykseen, ei tarvitse olla kummoinenkin matemaatikko, kun oivaltaa, että tässä tilanteessa pidennys jatkaisi työttömyyttä entistä useammalle. Sillä sahataan työttömyyden omaa oksaa. Vai osaako joku tämän asian kääntää myönteisemmäksi ?

*******

Olin viime viikonloppuna Keski-Suomessa kymmenen muun työväentaloasiantuntijan kanssa kokoustamassa ja tutustumassa useaan työväentaloon, joista yksi oli Työväen Retkeilijöiden Asunnan työväentalo. Se palvelee myös retkeilymajana. Vesangan ja Keuruun työväentalot palvelevat järjestöväkeä sekä paikkakuntansa muuta toimintaa.

Kaikilla taloilla tuli selväksi, että työtä on, kunhan vain löytyy tekijöitä ja rahaa heidän palkkaamiseksi. Nyt alkaa kökkäväki huveta rakkaiksi käyneiden työväentalojen ympäriltä. Aikanaan työministeriö ei hyväksynyt työllisyysvarojen osoittamista poliittisille taloille, siis työväentaloille. Uskon, että demarityöministerit ovat tämän esteen poistaneet.

Yksi innostaja työväentalojen touhujen tekemiseen voisi olla tuo 300 euron tuki ilman työttömyysturvan menetystä. Mutta eiköhän se ole verrattavissa omaishoidon tukeen tilanteessa, jolloin oma puoliso toimii omaishoitajana. Tämä on tärkeä tuki, vaikkakin useimmiten mitätön rahasummaltaan.

Suomessa on lähes 3000 seura- ja työväentaloa, jotka ovat OKM:n peruskorjaustuen piirissä. Sen jakaa Suomen Kotiseutuliitto. Näistä tuhansista taloista työväentaloja on yli 10 prosenttia. Työväentalojen liiton jäsenenä on 150 taloa. Jos ja kun näille kaikille taloille voitaisiin palkata tekijöitä edes yksi per talo, niin työpaikka läheltä löytyisi 3000:lle. – Ja työväentaloillekin 350:lle.

Kotiseutuliiton asiantuntijoilla on ollut pitkään tiukat ohjeet siinä, miten seurataloja tulee remontteerata liiton myöntämillä valtion korjausvaroilla. STLL:n johtokunnassa olemme monasti keskustelleet näistä ehdoista. Jotenkin on tullut mieleen, että Kotiseutuliitto on ottanut ohjeita Museovirastolta, jolla vanhojen rakennusten korjauksissa on tiukka linja. Muuan johtokunnan jäsen sanoikin, ettei pidä ottaa Museovirastoa mukaan vanhan työväentalon peruskorjaukseen, se tulee kalliiksi !

Ilmajoen työväenyhdistys onkin ottanut härkää sarvista ja kutsunut EU:n ympäristöpäivään syyskuun toisena viikonloppuna kaksi asiantuntijaa Kotiseutuliitosta sekä työväentalojen liiton Anssi Leskelän ja nuorisoseurojen Jorma Aron seuratalojen edustajien eteen, jotta voitaisiin puida niitä asioita, jotka talojen peruskorjauksissa on tullut esille.

Tervetuloa Ilmajoelle 12. – 13.9.2015, jolloin työväentalossamme on avoimet ovet la klo 12 alkaen. Seminaari klo 13.30, ruokailu ja hilpeät iltamat klo 16.30.

Toive Tynjälä
sosiaalineuvos