Toive Tynjälä: Nopeat toimet eduskunnalta työllistämiseen

Sosialidemokraattien on satsattava budjettikäsittelyssä nopeisiin toimenpiteisiin työllisyyden parantamiseksi ja oikeudenmukaisuuden vahvistamiseksi. Ilmajoen työväenyhdistyskin oli huolissaan työllisyydestä syyskokouksessaan, eikä syyttä.

Työttömyystilanne on räjähtämässä käsiin eikä hallitus kiinnitä asiaan juuri mitään huomiota. Työllisyyden hoitoon pitää suhtautua vakavasti. Ilmajoellakin työttömyys on jatkanut kasvuaan. Paikkakunnalla alkuvaiheessa olevat työllisyyttä edistävät rakennushankkeet eivät laske työttömyyttä, ellei maan hallitus kasvata työllisyysrahoja.

Myös nuorisotakuun pelastaminen on tärkeä. Nuorisotakuu näyttää jäävän Sipilän,Stubbin ja Soinin hallitukselta taka-alalle, kun se vielä ei ole edes päässyt kunnolla vauhtiin.

Etelä-Pohjanmaalla toimivat monet oppilaitokset, kuten kansanopistot ja ammattioppilaitokset olisivat halukkaita panostamaan nuorisotakuun kautta opiskeluun, mikäli siihen tulisi riittävästi valtionosuuksia. Myös kymppiluokka kansanopistoissa kaipaa elvytystä.

Koulutusleikkaukset ovat pahinta, mitä hallitus voi tehdä kasvun kannalta. Yksikään kansantalous ei ole noussut lamasta leikkaamalla osaamistasostaan. Tämän takia SDP:n on panostettava perusopetukseen sekä myös korkeakoulutukseen.

SDP:n olisi voimallaan peruttava myös eläkeläisiin ja lapsiperheisiin kohdistuvat leikkaukset, turvattava riittävät voimavarat työllistämiseen sekä keskityttävä muun muassa asuntojen rakentamiseen ja infrahankkeisiin, jotka työllistävät nopeasti.

Pienituloisia kurjistava leikkauspolitiikka ei luo kasvua. Esimerkiksi eläkeläisiin kohdistuvat rajut leikkaukset ovat hallitukselta väärä arvovalinta.

Maatamme omalla työllään rakentaneiden suomalaisten on voitava luottaa siihen, että heistä myös pidetään huolta. On pidettävä huolta ikääntyvästä väestöstä, jota pohjalaismaakunnissakin on riittämiin.

Työllisyyden asiat ovat jääneet viime päivinä Soten varjoon. Hallituskriisistäkin siinä jo on puhuttu. PerSut ovat jo tähän mennessä pelänneet hallituksen hajoamista. Jos niin tapahtuu, pääsevät punavihreät päättäjien paikalle. Niinhän ne viime gallupitkin osoittavat.

Mutta Soteen. Voisi olla kaikkein parasta, että Soten pääalueita olisi viisi, siis yliopistolliset sairaalat. Näin ainakin meille eteläpohjalaisille. Tähän mennessäkin Etelä-Pohjanmaalta on vaikeimmin sairastuneet tai loukkaantuneet siirretty oitis Tampereelle yliopistolliseen sairaalaan.

Toinen vaihtoehto voisi olla entiset maaherraläänit, jolloin kova vääntö käydään Vaasan ja Seinäjoen kanssa. No Keski-Pohjanmaa voisi siirtyä Ouluun, kuten viiden mallissakin voisi tapahtua. Mutta että 18 sotealuetta. Sehän on aivan humpuukia keskustalaisten ja persujen höpinää. Ajatelkaapa.

No pian niihin alueisiin sitten siirtyisi koko alueellinen sivistystoimi. Valittaisiin maakuntavaltuustot ja kunnat veroineen nuolisivat näppejään. Veronkanto siirtyisi maakunnille ja vain pieni osa teknistä taloutta varten jäisi kuntiin. No säilyisi siellä kunnanvaltuustot, tarkastuslautakunnat ja kunnanhallitukset, ei paljon muuta !

Maan hallituksen ei tule puuttua enää vuorotteluvapaaseen, koska edellisestä tiukennuksesta on vasta vuosi. Jos ehtoja niistetään, vaarana on, että vuorotteluvapaa jättäytyy pois suomalaisesta työelämästä lopullisesti. Keskustelin äsken juuri vuorotteluvapaalta töihin palanneen Birgitta Sihdon kanssa.

Tämä hallituksen kaavailu on huono uutinen niin työssäjaksamisen lisäämiseen, että työttömille ja työelämään pääsyä odottaville. Vallitsevan suurtyöttömyyden aikana työttömille tarjoutuvia sijaisuusmahdollisuuksia vähennetään.

Etelä-Pohjanmaalla on panostettava työpaikkoihin. Ilmajoen kuntaa patistan kiirehtimään kauppaneliön muodostamista Siltalan alueelle, jonne toivotaan useampien kaupparyhmittyminen marketteja. Kiitokset toki kotikunnalle siitä, että RuokaKeskon tontille on jo aloitettu kunnallistekniikan rakentaminen. Ilmajoen työttömyys lähentelee 10 prosenttia. Siksi markettien tulo ja työllistäminen olisi lottovoitto Ilmajoelle.

Työväentalon peruskorjaus työllisti hyvin Ilmajoella. Työväenyhdistys on omalta osaltaan vaikuttanut Ilmajoen työllisyyteen. Työväentalon yli 110 000 euron peruskorjaus tehtiin suurelta osin ammattityövoimalla, joten kymmenet ilmajokiset työntekijät saivat pitkäksi aikaa töitä.

Viimeisin osa tästä remontista on suurten ikkunoiden korjaaminen sekä eteisaulan ja yläportaikon lattioiden uusiminen. Nämä nielevät ammattityötä lähes 10 000 euroa ja valmistuvat marraskuun alkuviikkona. Koska tämä summa nousi yllättävän suureksi, yhdistyksen talous on edelleenkin tiukka, vaikka kokonaisremonttiin saatiin puolet valtionavustusta Kotiseutuliiton kautta.

Tulkaa katsomaan uudistettua talo vaikkapa Viinikan Mikon huutokauppaan maanantai-iltaisin !

Toive Tynjälä
Ilmajoki