Ville Halmesmäki: Kärkihanke?

Hallituksen mantrassa on usein kuultu sanapari, kärkihanke.

Omasta mielestäni hallituksella on vain suuri halu, kärkihanke yhtiöittää valtiolle kuuluvia toimintoja. Metsähallitus meni jo. Huhtikuun lopulla sekä pääministeri että sote-ratkaisu vaatii yhtiötä. Aluksi se oli hallituksen mukaan EU:n vaatimus, mikä osoittautui valheeksi. Ja tuntuu olevan vielä se sote-mallikin hukassa, kolmelta ässältä.

Varsinainen farssi on traktorimarssin jälkipuinnit. Ministeri Tiilikainen ilmoitti Senaatintorille kokoontuneille viljelijöille, että Mavin johtaja hyllytetään eli siirretään sivuun ja virasto otetaan ministeriön tarkkailuun. Lehdestä sai lukea huhtikuun puolessa välissä ettei johtajaa ole mihinkään siirretty. Vain osa tehtävistä on siirretty uudelle johtajalle. Seuraavalla viikolla Ylen haastatteluissa Mavin työntekijät kertoivat, että ylijohtaja Tenholan kohtelu oli vain poliittinen temppu millä hiljennettiin viljelijät.

Panamastakin tuli terveisiä, varsinkin Nordean toimintaa käsiteltiin kahdessa MOT-ohjelmassa. Kyllä itsellänikin on pankinvaihto mielessä. Hallintarekisteriä yritetään tuoda eduskuntaan uudestaan, uudella nimellä. Senköhän vuoksi, että 2017 EU:n alueella tulee jotain uutta lakia koskien omistamisesta ilmoittamisesta?

Työttömille ”uutta elämää” tarjosi työministeri. Pakko ottaa töitä vastaan, omalla autolla vaikka kolmen tunnin työmatkaa ajelemaan ja työn, jonka palkkaus on huonompi kuin ansiosidonnainen. Ammattitaitosuojaakin ollaan murentamassa. Mikä lie työnäyttöpalvelukokeilu?

Esim. Vesku haki työpaikkaa, työuraa olisi vielä 20 vuotta. Työnantajalta tuli vastaus, että olet liian vanha. Taitaa olla työnantajilla sellainen halu uudesta työntekijästään, ikää n.20v ja työkokemustakin jo saman verran. Hallituksen tavoitteet työllistymisestä ja sen onnistumista vesittää ilmoitukset YT-neuvotteluista, aikakin suurimpina Nokia ja Wärtsilä. Maahanmuuttajiakin pitäisi työllistää.

Yhtiöittämisestä tuli lisää, Sveitsin lahjalta Suomelle, ministeri Berneriltä. Liikenneväylät yhteen yhtiöön ja taksilakiin muutoksia. Ajelen työmatkaa Lapuan ja Vaasan väliä. Koskahan ostan lisää kännykällä tienkäyttöoikeutta jossain Liipantönkän bussipysäkillä. Vaikka tie on auraamatta ja asvaltti paikattu laittamalla paikkaa paikan viereen. Tuskinpa tietulliasemia rakennellaan joka tielle. Keskustassa ministerin esitykset repii jopa kansanedustajien mielipiteitä. Soini on taksilupien vapauttamista vastaan. Bernerin esitys tulisi huonontamaan syrjäseutujen palveluja taksipalveluissa. Eikä varmaankaan hiljaisempien tieosuuksien hoitokaan parane. Syrjäkylissä oma auto on välttämätön, ainakin työssä käyvälle. Polttoaineverotus ei ole vaan aina oikeudenmukainen.

Valtion tierakennuksen maksumiehiksi halutaan kuntia ja teollisuusyrityksiä. Tästähän on jo hyvä esimerkki tulossa. Ns. Koveron risteyksen rakentamiseen Lapuan kaupunki sijoittaa 20% eli n. miljoona euroa. Lapuan valtuustohan ei ole tehnyt asiasta mitään päätöstä. Vielä. Varmaan tulevaisuudessa käydään mielenkiintoisia keskusteluita Lapuan valtuustossa. Kiihkeitäkin. Kun Aville on jo annettu lupaus.

Kun kaikki toiminnat saadaan yhtiöitettyä, onkin helppoa myydä niitä pois. Maksajat ovat Suomessa ja voitot karkaavat ulkomaille. Siinäkö kolmen ässän kärkihanke?

Ville Halmesmäki
Lapua