Ville Halmesmäki: Siirtomaksua…ulkomaille?

Ennen tammi-helmikuun vaihdetta työmaan kahvikeskusteluissa oli esillä sähkönsiirtomaksu ja sen kohoaminen. Vaikka itse sähkönhinta olikin laskenut, silti loppusumma on vain laskussa kohonnut.

Viikonlopulla saadut uutiset sähkönsiirtoyhtiö Carunan siirtomaksun korotuksesta nostivat siirtomaksuasian valtakunnallisesti esiin. Varmaan muutama viikko ”kauhistellaan” asiaa ja siihen se sitten jääkin. Carunan johto oli rehellinen kun ilmoitti että ”Yhtiön pitää tuottaa positiivista kohtuullista tulosta. Ja mikä on kohtuullista on kohtuullista”.

Mutta se verosuunnittelu. Yli 50 miljoonan euron tuloista maksettiin Suomeen veroja alle kahden prosentin edestä kun tulosta kierrettiin Hollannin kautta. Näinhän ne terveydenhoitoyhtiötkin pyörittelee asioita ja verosuunnittelun avulla Suomen valtio jää nuolemaan näppejään. Carunan pääomistajina on kaksi holdingyhtiötä lisänä kaksi suomalaista eläkerahastoa. Saanpa siitä hyvän aasinsillan eläkerahastojen toimintaan.

Onhan se hyvä että eläkerahastot tuottavat, mutta miksi sijoituksia suunnataan ulkomaille. Veroparatiiseihin, kuulemma osa on ns. riskisijoituksiakin.

Suomen valtion kannalta olisi parempaa että eläkerahastot suuntaisivat sijoitukset Suomeen ja suomalaisiin hankkeisiin. Varsinkin tässä työllisyys- ja taloudellisessa tilanteessa mikä Suomella on.

Osa, pieni osa rahastojen tuotoista olisi suunnattava pieniin eläkkeisiin niiden korottamiseksi. Olisiko oikein jos alle 1500 euron eläkkeistä tämä paljon puhuttu indeksi otettaisiin käyttöön. Suomalaiseen kulutukseen saataisiin pieni positiivinen tehoste joka vaikuttaisi kansantalouteen kulutuksen muodossa.

Paljon puhuttu eläkepommi on mielestäni vain puheissa oleva ”suutari”. Kun katselee ja seuraa paljonko varallisuutta on, minkälaista tulosta tehdään ja optioita mitä rahastojen johtoporras kuittaa eläkerahastoissa. Ja rahastojen hallituspaikat, johtajan virat ovat vielä poliittisen pelin ja palkintojen paikkoja.

Ihmettelen kuinka paljon tuulivoimalarakentamista ulkomaalaiset Suomessa tekevät. Amerikkalainen tupakkayhtiö tai saksalainen vakuutusyhtiö rakentaa tuulivoimapuistoa ja kuittaa valtion tuulivoimarakentamiseen suunnattuja tukia ja syöttötariffimaksuja. Joku ekonomisti antoi vastauksen. ”Saa varman tuoton sijoitukselleen, paremmankin kuin pankkisijoitukselle tänä päivänä. Kun rakentaa tuulivoimalan.” Näin valtion ”tukieurot” katoavat ulkomaille.

Kuinkahan ahkerasti eläkerahastot osallistuvat tuulivoimalarakentamiseen Suomessa?

Ville Halmesmäki
Lapua