Ville Halmesmäki: Sinisen tien varrelta

Blogi, Yleinen 09:03

Kesä on mennyt, monen mielestä. Itselläni lomat vasta ovat edessäpäin. Pidän mielelläni elo- syyskuulla lomani. Harrastus kun on etusijalla.

Kesän Suomea työtehtävissä kierrellessäni tyytyväisyydellä huomasin, että Sinisen tien pahin kohta on remontissa. Viitasaari- Keitele väli oli työn alla. Viimmeinkin. Kun tien kunto meni niin huonoksi, asetettiin tielle vain 70km rajoitus. Paikkailtiin reikää reijän vierestä. Ilmeisesti Jyväskylän seutu oli vienyt kaikki ”tierahat” ja erääseen tärkeimpään poikki Suomen reittiin ei riittänyt rahaa. Sama tilannehan on nyt valitettavasti menossa Kyyjärvi – Viitasaari välillä. Ennen se oli 100km/h väli, nyt asfaltti paikattuna vain kesälläkin 80km/h. Olisiko Keski-Suomen poliitikkoja syytä ”vähän potkia”?

Miksi tästä kirjoitan? Sehän on Sininen tie. Merkittävä tieyhteys poikki Suomen. Lähtö Mo i Ranasta Norjasta Ruotsin läpi Uumajaan. Laivalla Vaasaan ja Suomen halki Joensuuhun. Jatkuen Petroskoihin Venäjällä. Ja toisinpäin.

Esim. Joensuussa valmistettua metsätyökonetta kulkee kohti Vaasan satamaa ja siitä maailmalle Sinistä tietä pitkin. Matkailulle uutta suuntaa niin lännestä ja idästä Pohjanmaalle. Kun tieyhteys on kunnossa, tulee niitä matkailijoita. Meiltä Pohjanmaalta löytyy ja vielä on löydettävää.

Toinen asia on Äänekoskelle tuleva biopolttoainetehdas, Kyllä rekka puutavaralastissa ajaa mieluummin Kyyjärven kautta Äänekoskelle kuin Jyväskylän läpi Vt18 ajaen. Lisäksi Ähtäri- Multia väli ja Kouran Sydänmaan alueilla ei tie ole valtatieluokkaa. Kuinkahan tuolle osuudelle on voitu antaa valtatieluokitus?

Positiivista on ollut se vaikka Seinäjoen ja Vaasan ympäristössä tehdään isoja tietöitä, niin Lapua- Alajärvi sai Vt 16:lle uuden pinnan. Lapua- Seinäjoki välikin saa uutta pintaa parasta aikaa.

Hämmästystä ja kummastusta on aiheuttanut myös raakaöljyn hinta. Se on laskenut 22% maailmalla kevään ja kesän aikana, mutta polttoaineiden hinnat ovat nousseet n. 5% meillä Suomessa. Mistähän moiseen löytyy selitys?

Matkoillani olen auton ja junan ikkunasta katsellut murheellisena viljelyksiä. Vielä juhannuksen aikoihin ja kesäkuun lopullakin tehtiin vielä viimeisiä kylvöjä. Märkyys on vaivannut varhaisempia kylvöjä. Tähän mennessä kesän ns. lämpösumma on 200 astetta jäljessä. Osa viljoista jää valmistumatta. Tai sen tuleentumisen viljoille tekee viimeistään halla ja pakkanen. Mutta sellainen vilja on arvotonta.

Maidontuottajaa kuritetaan alentamalla tuottajahintaa kun kilpaillaan kaupoissa maidoilla ja juustoilla. Normaalina kesänä karjalle on saatu kolme satoa nurmilta. Nyt on ollut vaikeuksia saada edes kahta hyvää.

Lihantuottajien tuska on ollut jo pitkään pohjoismaiden alhaisimmat tuottajahinnat. Ainut alle Suomen hintoja on Tanskassa porsaanlihan hinta. Ihmetys oli kesällä tullut tieto kurkun tuottajahinnasta. 12 senttiä kilolta.  Kaupassa kuitenkin hinnat ovat olleet n. 2€ kilolta.Tomaattia kyllä sai joskus jopa alle euron kilo kaupastakin. Tunne on, että kaupat kilpailuttaa alkutuottajan ”hengiltä”.

Kaupan alalla pidetään saksalaista tulijaa hintahäirikkönä ulkomailla tuotettujen tuotteiden takia. Kuitenkin sieltä saksalaisen kilpailijan hyllyistä löytyy paljon kotimaassa tuotettua laadukasta ruokaa.

Ville Halmesmäki
Lapua