Ville Halmesmäki: Sote tulee. Oletko valmis? Tai sitten ei…vatuloidaan

Vuodesta 2009 on yritetty saada aikaiseksi sotea. Keskusta on nyt päättänyt ajavansa 19 aluetta, Kokoomus viittä ja Perussuomalaiset ei ole ilmoittaneet kantaansa. Varmaan kelpaa Keskustan 19, tuntuu siltä että on ”aivan sama” mitä tulee. Persuille. Soten projektiryhmän vetäjä, alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti ilmoitti että 9-12 aluetta olisi toimivin malli. Ja sehän avasi keskusteluja.

Lokakuun loppuun mennessähän oli tarkoitus saada päätös alueista, mutta marraskuu on alkanut ja päätöstä ei ole tullut. Vatuloinniksi on mennyt. Kaikissa puolueissahan tuntuu olevan ristivetoa alueiden määrästä, Keskustaa lukuun ottamatta. Ja suunnasta mihin suuntaan ollaan menossa tai pakenemassa jos alueita tulee se työryhmän esittämä 9-12 aluetta.

Maakunnat vaalipiirin alueella haluavat oman sote-alueen. Irtioton on kuitenkin tehnyt Etelä-Pohjanmaan maakuntavaltuuston pj. Kai Pöntinen, joka kannattaa vaalipiirin kokoista aluetta. Ja saa omiltaan Kokoomuksesta kovaa palautetta, varsinkin Seinäjoen suunnasta. Seinäjoen ja Kokkolan kaupunginjohtajat ilmoittivat kannattavansa sellaista mallia että maakuntavetoinen malli olisi oikea. Vaasan suunnassa tunnutaan kannattavan omaa Pohjanmaan aluetta. Perusteluina on se tuttu ruotsinkielisyys ykkösenä.

Oma ajatus olisi myös Pöntisen esittämä vanha Vaasan läänin kokoinen alue. Silloin olisi tarpeeksi suuri väestömäärä millä saadaan niitä säästöjä aikaiseksi. Yhteistyötä Uumajan suuntaan, siellä on yliopistollinen sairaala. Otetaan mallia Ahvenanmaalta. Ja näin Vaasan alue ei jäisi ruotsinkieliseksi saarekkeeksi manner-Suomeen. Mitä uudistusta tapahtuisi jos jäädään nykyiseen lähes sairaanhoitopiirimalliin? Eikös hallituksen linjana ollut vähentää kuluja, byrokratiaa ja selventää hallintoa. Kuinka 19 alueella se onnistuisi. Riittääkö väestöpohjat? Ja tehdäänkö jo viiden vuoden kuluttua uutta sotea. Mutta ensimmäiseksi olisi saatava pelastushelikopteri alueelle!

On myös tuotu esiin se alueiden oma identiteetti. Oliko vanhan Vaasan läänin aikoihin ihmisillä identiteettinsä kanssa ongelmia? Mielestäni ei. Oli suuri vääryys rakentaa kolme maakuntaa vanhan läänin alueelle. Mutta saatiin lisää ”virkahenkilöitä” maakuntajohtajineen, ynnä muita virkoja.

Vatulointia on ollut yhteiskuntasopimuskin. Pelottelulla ja EK:n suulla on työntekijöiden kimppuun hyökätty kun työelämän uudistusta on yritetty tehdä. Lomarahat, sunnuntaityön hinta ja sairasloman ensimmäinen päivä palkattomaksi ovat olleet pääasiat. Työssä jaksamista ei muisteta, eikä ilmapiiriä työpaikalla vaikka eläkeikää ollaan kohottamassa. Ansiosidonnaisen työttömyysrahaa ollaan leikkaamassa. Jos työmarkkinajärjestöt ei pysty niin hallitus pystyy, on ollut viesti. Mitä? Eikös yksi ässistä ole sanonut: ”Työmies on palkkansa ansainnut”. Ollaan ajamassa hallintarekisteriä, millä saadaan sijoitukset ja rahat piiloteltua. Vaikka oikeus- ja veroviranomaiset tyrmäävät esitetyn lain. Optiot ja erorahat, jopa valtion omistamissa yhtiöissä ja Portugalin veropakolaiset ovat jo hallituksen erityissuojeluksessa.

Lapset, nuoret, koulutus ja eläkeläiset saavat myös raippaa ja kurjuutta. Leikataan, juustohöylä vie. Hoitavia käsiä ollaan vähentämässä. Arvokkaasta vanhuudesta kyllä puhutaan mutta mitä sille tehdään.

Oman tuskansa tuo tämän päivien kansainvaellus Suomen ja EU:n päättäjille. SUPO:llakin on nyt töitä, oikeita. Stasin listat varmaan jäävän nyt jo rauhaan.

Mutta muistakaa, Suomessa on ollut porvarivetoiset hallitukset yli 12 vuotta. Ja katselkaa YLE Areenasta 02.11. tullut MOT.

Ville Halmesmäki
Lapua