Piirin puheenjohtaja Matias Mäkynen syyspiirikokouksessa: ”Pidetään aina asiat edellä”

Ajankohtaista, Pohjanmaa, Politiikka 14:08

Piirin puheenjohtaja Matias Mäkysen puhe syyspiirikokouksessa puheenjohtajavalinnan jälkeen 23.11.2019:

Kiitos! Kiitos kaikille teille. SDP on jäsenensä. SDP ei ole puheenjohtajansa. SDP ei ole hallituksensa. SDP ei ole kansanedustajansa. SDP on jäsenensä.

Siksi pidän erittäin suuressa arvossa luottamustanne nyt kolmannen kerran. Piirin puheenjohtajana on ainutlaatuinen mahdollisuus tehdä yhdessä kaikkien alueen toimijoiden kanssa. Neljä vuotta Pohjanmaan sosialidemokraattien puheenjohtajana on ollut työlästä, mutta erittäin antoisaa. Meillä on loistava ja aktiivinen jäsenistö, joka yhdellä Suomen historiallisesti ja kulttuurisesti vaikeimmista alueista toimii ainoana vasemmistolaisena voimana, jolla on valtaa Euroopan parlamentista eduskunnan kautta kuntatasolle ja viime kuntavaaleissa ehdokkaita jokaisessa kunnassa. Se on todellinen saavutus ja siitä voimme olla ylpeitä, sillä kaikki tämä on tehty yhdessä. Viihdymme selvästi myös yhdessä, sillä Pohjanmaan sosialidemokraattien jäsenet ovat ylivoimaisesti tyytyväisimpiä jäseniä sosialidemokraattisessa puolueessa.

Viime vuosina olemme kehittäneet toimintaa piiritasolla ja ottaneet isoja askelia yhdessä esimerkiksi strategian, viestinnän ja poliittisen sisällön aloilla. Yhdessä on tehtävä ja toimittava edelleen jatkossa, jotta voimme nousta edelleen kokoamme suuremmaksi toimijaksi. Pidetään aina asiat edellä.

— — —

Koska SDP on nimenomaan sen jäsenet – tulevien vuosien tärkein järjestöllinen yhteinen asiamme on jäsenhankinta.

Vaasan vaalipiirissä on puolueen jäseniä kaikkien kuntien alueella – yhteensä vajaa 2000. Viime kunnallisvaaleissa saimme 128 valtuutettua, tänään meitä on täällä n. 70. Eduskuntavaaleissa saimme yli 33 000 ääntä. Sosialidemokraateille ja meidän ajamillemme asioille on kannatusta myös Vaasan vaalipiirissä. Hallitusohjelma sisältää asioita, jotka ovat lähtöisin nimenomaan täältä kentältä ja joista voimme olla ylpeitä. Hoitajamitoitus, terveyskeskusten 7 päivän hoitotakuu, lastensuojelun lapsimäärän rajaaminen, sosiaaliturvan uudistus, oppivelvollisuuden pidentäminen, vahvempi kaupunki- ja seutupolitiikka sekä koulutuksen lisäresurssit. Voimme jokainen olla ylpeitä puolueestamme, seisoa selkä suorassa sen takana ja pyytää ihmisiä mukaan. Yli 30 000 ihmistä on antanut äänensä ja pitää näitä asioita tärkeinä Pohjanmaalla meidän kanssamme. Jos saamme edes muutaman prosentin tästä väestä aktivoitumaan, tulemme kasvattamaan äänimääräämme tulevissa vaaleissa tuntuvasti.

Kun jokainen meistä hankkii ensi vuonna yhden jäsenen, olemme saavuttaneet ensi vuoden tavoitteemme. Itse aion kansanedustajan ja piirin puheenjohtajan roolissa tavoitella vähintään yhtä uutta jäsentä puolueeseen joka kuukausi. Kysymys on toimintatavan muutoksesta, jossa teemme jäseneksi kysymisestä normaalia itsellemme. “Oletko ajatellut, että voisit tuota asiaa edistää meidän kanssa SDP:ssä?” “Tiesitkö, että tuon asian edistäminen onnistuu parhaiten yhdessä, kun niin päätämme. Tule mukaan SDP.n jäseneksi.” Pidetään aina asiat edellä.

— — —

“Kokouksista kohtaamisiin” voisi sanoa olevan piirin strategian punainen lanka. Toivomme, että sisäisten kokouksien sijaan toimijamme avautuisivat yhä enemmän ulospäin. Kuullaan, mitä ihmiset ovat mieltä, millaisia huolia ja toiveita heillä on. Kohdataan ihmisiä yllättävissäkin paikoissa, aina ei ole tarve ryhmittyä vanhaan tapa teltalle, vaikka sitäkin tarvitaan. Ovelta ovelle koputtelu, perhetapahtumien järjestäminen, kunnanosakeskustelutilaisuudet ja ajankohtaisten aiheiden läpikäyminen kuntalaisten kanssa on arjen työtä, joka jokaisessa osastossa kannattaa ottaa haltuun ja jolla saa toimintasuunnitelmansa täytettyä.

Nykypäivänä kohtaamisia syntyy paljon myös verkossa. Tänä päivänä useat noista kohtaamisista ovat negatiivisia. Syy tähän on, että olemme vuosikymmenen ajan jättäneet tämän kohtaamispaikan yhden joukon haltuun. Voisitteko kuvitella, että sosialidemokraatit lopettaisivat yhtäkkiä kokonaan maakuntalehtiin kirjoittamisen? Tai osallistumisen markkinoille? Entä pystyttekö kuvittelemaan sosiaalisen median keskustelun, jossa ei ole yhtäkään sosialidemokraattia, mutta paljon väitteitä demareista.

Näin on päässyt käymään, koska olemme ehkä hieman aliarvioineet verkon merkityksen, mutta ennen kaikkea itsemme. On helppo uskotella itselleen, ettei minun osallistumisellani tuohon keskusteluun ole merkitystä ja eivät nuo huutajat kuuntele kuitenkaan. On totta, että pahimmat rääväsuut eivät mieltään muuta, mutta eivät he sitä tee torillakaan. Silti kohtaamme heidätkin kohteliaasti, vastaamme kysymyksiin ja ohjaamme sitten eteenpäin. Saatamme jopa esittää jokusen vastakysymyksen ja -väitteen. Samalla tavalla meistä jokainen pystyy ja voi osata toimia verkon keskustelupalstoilla, jotka nyt olemme jättäneet poliittisena kenttänä muiden haltuun. Tämä tilanne voidaan muuttaa ja siksi sosiaalisen median käyttö on ensi vuoden tärkein sisältö omissa koulutuksissamme ja sitä tullaan käsittelemään kaikissa tilaisuuksissa. Pidetään aina asiat edellä.

— — —

Haluan tässä samalla kiinnittää huomiota vaalipiirimme merkittävään muutokseen. Eilen kuulimme, että tammikuusta alkaen Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan yhteinen maakuntalehti on nimeltään Ilkka-Pohjalainen. Toivotan menestystä uudelle medialle, jolla on tärkeä tehtävä maakuntien yhteistyön parantamisessa. Lehtien välillä vuosikymmeniä heilunut sotakirves on nyt haudattu ja on aika mennä eteenpäin yhdessä. Uusi päätoimittaja Markku Mantila luonnehti itseään perinteiseksi journalistiksi, joka haluaa, että lehdessä kirjoitetaan asioista todenmukaisesti ja rehellisesti. Tähän työhön voimme antaa päätoimittajalle täyden työn. Vaalipiirissä kaivataan objektiivista, riippumatonta ja sitoutumatonta journalismia. Ilkka ja Pohjalainen julistautuivat sitoutumattomiksi lehdiksi 1990-luvulla ja nyt uuden lehden päätoimittajalla on näytön paikka myös tämän suhteen. Poliittisia liikkeitä on kohdeltava tasapuolisesti ja arvioitava niiden toiminnan, ei toimittajan mielikuvien perusteella. Toivon, että uusi päätoimittaja tutustuu vaalipiirin poliittisten piirijärjestöjen toimintaan ja linjauksiin, sillä siinä vertailussa me pärjäämme. Pidetään aina asiat edellä.

— — —

Ne asiat! Järjestöllisten asioiden ohella meidän pitää osata puhua sitä politiikkaa.

Poliittisen ohjelman päivitys alkaa ensi vuonna. Mukaan pääsevät kaikki jäsenet, joilla intoa riittää. Kolmeen maakuntaan kootaan omat ryhmänsä, jotka työstävät omasta näkökulmastaan poliittisen ohjelman päivitystä ensi syksyn piirikokoukseen. Toivon työhön rohkeutta ja kauaskatseisuutta, jopa utopistisuutta.

Meidän tehtävämme on johtaa Vaasan vaalipiirin kehitystä. Meidän pitää osoittaa suuntaa ja toimia aktiivisesti tavoitteiden täyttämiseksi.

Vaalipiirin isoin ratkottava haaste on väestökehityksemme. Siihen liittyvät käytännössä kaikki politiikan alat. Väestökehitystä ei käännetä taikatempuilla, vaan politiikalla ja päätöksillä. Kysymys on siitä, missä ovat tulevaisuuden työpaikat, parhaat palvelut ja kiinnostavin kulttuuri. Viimeiset vuosikymmenet Suomea on vallannut ajattelu, että emme voi mitään talouden kehitykselle ja markkinat kyllä hoitavat asiat parhain päin. Markkinat hoitavat asiansa parhaiten päin omasta näkökulmastaan, lyhyellä aikajänteellä. Tämä johtaa keskittymiseen, josta lopulta ei hyödy kukaan, edes markkinat itse.

Siksi meidän on nyt otettava itse aktiivisempi rooli. Ei riitä, että kunnat ovat poissa tieltä ja hoitavat lupaprosessit jouhevasti elinkeinoelämän edestä. Tarvitaan aktiivista, ulospäin suuntautunutta ja yhteistyökykyä osoittavaa kuntaa, jolla on osaavat työntekijät, koulutusmahdollisuudet ja infrastruktuuri. Näin saadaan luotua yrittäjyyttä ja työtä.

Ihmisille sujuva arki ja laadukkaat palvelut ovat perusta, jolle nuo osaavat työntekijät voivat elämänsä rakentaa. Nykypäivänä muutoliikkeitä ei kuitenkaan määritä vain leipä, vaan muuttopaikan identiteetin on oltava selkeä ja kulttuurielämän leimallinen. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkea, vaan Suomen pienin kaupunki Kaskinen voi olla monella hurmaava merenrannan puutalounelma, jossa luonto, kaunis kaupunki ja mielenkiintoinen matkailu tarjoavat mahdollisuuden mielekkääseen elämään.

Työryhmät voivat halutessaan kuulla asiantuntijoita, järjestää keskustelutilaisuuksia tai hankkia uutta tietoa parhaaksi katsomallaan tavalla.  Itse toivon, että voisimme päättää, että yhdessä tavoittelemme yhtenäistä Pohjanmaata, itse olen valmis tavoittelemaan jopa tulevaisuuden yhteistä maakuntaa, jolla on useita keskuksia. Tätä pidemmän aikavälin tavoitetta ei saavuteta yhdessä yössä, mutta se on luonteva visio ja edistysaskel yhteistoiminnalle, jota olemme jo aiemmin hahmotelleet vaalipiiriimme. Pystymme varmasti rakentamaan yhteisen vision, joka antaa jokaiselle enemmän kuin nykytila. Pidetään aina asiat edellä.

— — —

Näillä sanoilla kiitän vielä kerran luottamuksesta ja toivotan kaikille hyvää loppuvuotta. Jatketaan yhdessä toimimista paremman vaalipiirin eteen ja nostetaan yhdessä Pohjanmaan sosialidemokraatit kokoansa suuremmaksi Suomessa. Pidetään aina asiat edellä.

Kiitos!