Pohjanmaan sosialidemokraatit esittää Miapetra Kumpula-Natria ehdokkaaksi Euroopan parlamentin vaaleihin

Ajankohtaista, Pohjanmaa, Politiikka, Yleinen 14:19

Pohjanmaan sosialidemokraatit esittää europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natria ehdokkaaksi Euroopan parlamentin vaaleihin. SDP:n ehdokaslistasta päättää puoluehallitus, joka asettaa ensimmäiset ehdokkaat tällä viikolla. Kumpula-Natri on SDP:n ainoana ehdolle lähtevänä istuvana europarlamentaarikkona puolueen kärkiehdokas eurovaaleissa. Pohjanmaan sosialidemokraattien piirihallitus päätti ehdokasesityksestä 7.9. pidetyssä kokouksessaan.

– Miapetra on jo ensimmäisellä europarlamenttikaudellaan saanut merkittävän aseman ja arvostusta omassa ryhmässään sekä sen myötä vastuullisia tehtäviä. Kauden merkittävin saavutus koko Euroopan kannalta on matkapuhelinten verkkovierailumaksujen poistaminen matkustaessa toisessa EU-maassa. Miapetran ansiosta uudistus saatiin läpi nopeasti ja niin, että verkkomaksuiltaan edullisissa Pohjoismaissakin hyödyttiin siitä, sanoo Pohjanmaan sosialidemokraattien puheenjohtaja Matias Mäkynen.

Miapetra Kumpula-Natri on toiminut kuluneella kaudella vahvasti energia- ja ilmasto-, digitalisaatio- ja liikennekysymyksissä. Verkkovierailumaksujen lisäksi hän on valmistellut päätöksiä liittyen edulliseen sähkön hintaan, edistänyt sähköautojen käyttöönoton helpottamista sekä tehnyt näkyväksi Vaasan ja Uumajan laivahanketta.

– Tuleva kausi on Euroopan unionille ratkaiseva. Brexitin jälkeen unionin on löydettävä taas vahva tahto toimia yhdessä. Talouden ja turvallisuuden ohella yhteistyötä tarvitaan sosiaalisissa kysymyksissä ilmastonmuutoksen torjumisesta työntekijöiden suojeluun. Ilo lähteä suuren Vaasan vaalipiirin tuella tekemään kampanjaa koko maassa, Miapetra Kumpula-Natri sanoo.

– Ensi keväänä pidetään eduskunta- ja eurovaalit peräkkäin huhtikuussa ja toukokuussa. Tavoitteenamme on nousta eduskuntavaalien suurimmaksi puolueeksi ja lisätä paikkamääräämme Euroopan parlamentissa. Sosialidemokraattien menestys myös Euroopan parlamentin vaaleissa vahvistaa puolueen yleistä EU-politiikkaa ja luo samalla entistä paremmat mahdollisuudet tavoitella Suomen Eurooppa-politiikan johtoasemaa, Mäkynen sanoo.

Tervetuloa mukaan tukiryhmään, mukaan voit ilmoittautua piiritoimistoon johanna.autio@sdp.fi tai tätä kautta .