Sote-uudistus voidaan pysäyttää ilman katastrofia

Ajankohtaista, Pohjanmaa 14:42

Pohjanmaan sosialidemokraattien piirihallitus otti tänään kokouksessan kantaa sote- ja maakuntauudistukseen.

Pohjanmaan sosialidemokraatit vaativat Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun pysäyttämistä nykymuodossaan. Tällä eduskuntakaudella valmisteltu malli on poliittisten lehmänkauppojen tulos. Se ei vastaa uudistuksen alkuperäisiin tavoitteisiin eli se ei paranna palveluiden saatavuutta, pienennä terveyseroja tai hillitse kustannusten kasvua. Päinvastoin, nykymuotoinen valinnanvapaus- ja maakuntamalli uhkaa nostaa kustannuksia huomattavasti ja viedä palvelut pikkukunnista.

– Hallituksen sote-uudistus on kaadettava. Vaalipiirin kuntien on nyt lausuttava uudistuksesta kokonaisuutena ja vaadittava sen pysäyttämistä. Vetoan myös kokoomuksen, keskustan ja sinisten kansanedustajiin Vaasan vaalipiirissä, että he ymmärtäisivät uudistuksen heikentävän myös heidän äänestäjiensä palveluita ja nostavan asiakasmaksuja, sanoo Pohjanmaan sosialidemokraattien puheenjohtaja Matias Mäkynen.

Tällä hetkellä 10 prosenttia väestöstä käyttää 75-80 prosenttia sosiaali- ja terveyspalveluista. Näin ollen säästötkin saadaan parantamalla tämän heikoimmassa asemassa olevan joukon asemaa, ohjausta ja yhtenäisiä palveluketjuja. He tarvitsevat nimenomaan sekä sosiaali- että terveyspalveluita, esimerkiksi mielenterveys- ja päihdepalveluita tai vanhus- ja terveyspalveluita. Hallituksen lehmänkaupan myötä valinnanvapaus hajottaa palvelut ja samalla nostaa kustannuksia, mikä entisestään lisää painetta leikata.

– Koko maata ei voi sulloa samaan muottiin. Toisissa osissa maata on järkevää hoitaa palvelut kokonaisuudessaan maakunnan tasolla, toisaalla vastuuta vähintään palveluiden tuotannosta on järkevää jakaa myös kunnille. Maakunnissa tähän mennessä tehty valmistelu voidaan joka tapauksessa hyödyntää palveluiden kehittämiseksi, Mäkynen jatkaa.

Hallituksen mallin tiukka valtionohjaus tarkoittaa käytännössä päätöksenteon siirtämistä paikallistasolta valtiovarainministeriöön. Tiukat taloussäännöt ja -ohjaus estävät panostamasta ennaltaehkäisyyn, jolla säästöjä aidosti saataisiin aikaan. Asiakasmaksut lähtevät nousuun, mutta tätä koskeva lainsäädäntö tulee vasta ensi syksynä. Myöskään maakuntavaaleja koskeva lainsäädäntö on myöhässä ja vaalit siirrettävä. Järkevintä on pysäyttää hallituksen uudistus nyt.